Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-06-25

Bilder, resultat och Garmindata från Dalacup #5, Ingarvet GP!

Vi börjar väl med det bästa först? Bilderna!
Inskrivning, uppsnack och nersnack innan start.

Vi körde ett lugnt varv runt banan innan start för att alla skulle hitta runt och veta var eventuella hål eller liknande i vägbanan fanns.

Sedan tog Karl Knihs över kameran. Ni vet, han med röd jacka i min pepp-låt inför Solleröloppet. #starstruck
Familjen på plats även idag, denna gång bjöd dom deltagarna på kakor efteråt! Jag står vänd åt fel håll och pratar lite strunt, som alltid inför dessa deltävlingar i Dalacupen.

Sedan brakade det loss...

Magnus Darvell stack i vanlig ordning tidigt och fick inledningsvis med sig Pierre Sandberg och Adam Steen.

Jakten drog igång tidigt och det blev en fartfylld deltävling med hög hastighet. Här är det Henrik Plyhm som håller fart.

Tre i täten blev två i täten.

Bakom fortsatte vi att jaga.

Skuggarvsduon i tät.

Den jagande klungan.

Oreda i gruppen och Jimmy Bodin har fått en liten lucka.

Darvell visade sig vara för stark för sina utbrytarkollegor och fick snart köra ensam.

Jimmy Bodin fortsatt uppe i spets.

Magnus Darvell igen, hela tiden 15-40 sekunder före klungan.

Johan Landström sträcker ut fältet.

Jag sitter på Frida Knutssons rulle och spanar efter Magnus Darvell längre upp i backen.

Där uppe skymtar man Magnus. Så nära, men ändå så långt borta.

Adam Steen driver upp tempot i klungan.

Peter Resar från Sollerö IF gjorde Dalacup-premiär.

Ida Danielsson är med och krigar i deltävling efter deltävling.

Inga vurpor på någon av deltävlingarna i Dalacupen så här långt. Men David Mayer lyckades med konststycket att vurpa på väg till Dalacupen igår.

Jesper Hjortsberg körde första landsvägstävlingen och gjorde ett starkt intryck. Här drar han hårt förbi cirkulationsplatsen.

Magnus Darvell på väg mot segern. Av fem deltävlingar så har han ställt upp i fyra, vunnit tre och var tvåa i den fjärde.

Ja, det var väl bilderna från tävlingen det. Darvell imponerade som ni säkert redan har förstått. Vi i klungan bakom höll 42.85 km/h och kunde ändå inte hämta in honom som solocyklande alltså höll ca: 43 km/h.
För egen del så började det med att kännas bedrövligt och jag trodde ett tag i inledningen att jag skulle tvingas släppa. Allt eftersom så blev ju fler och fler ben trötta och jag märkte ju att jag kunde sitta med. Ett tag i mitten av tävlingen så närmade vi oss Magnus snabbt, men fartökningen ledde till strul i gruppen vilket i sin tur ledde till att Darvell fick ytterligare några sekunder.
Till slut kunde Magnus vinna med 8-9 sekunder. Bakom honom hade fyra killar (Jesper Larsson, Lars Bleckur, Jesper Hjortsberg och Adam Steen) fått en lucka på sista varvet, jag satt för dåligt till och hade inte klös nog för att gå med. Kunde skapa något bakom dessa och rullade in som sexa i loppet. Knappa 20 sekunder bakom Magnus Darvell.
I damklassen som körde 10 varv så spurtslog Frida Knutsson Ida Jansson och tog därmed över totalledningen då bägge hade samma poäng inför denna deltävling. Dessa var alltså med och krigade i klungan som höll 43 km/h. Många kommentarer från imponerade medtävlande hördes under och efter loppet.

Resultat och poängställning för alla klasser i Dalacupen hittar ni här: Resultat Dalacupen 2014

Jag missade att få med första varvet om ca: 1.87 km, men för sista 19 varven så såg det ut såhär:
Distans: 35,46 km
Tid: 49:39
Medelfart: 42,8 km/h
Maxfart: 56,5 km/h
Medeltemperatur: 14,7 °C
Medelpuls: 168 slag/min
Maxpuls: 184 slag/min
Medelkraft: 263 W
Max kraft: 1.016 W
Max Avg Power (20 min): 277 W
Balans vänster/höger: 55/45 %
Normalized Power (NP): 306 W
Medelkadens: 92 varv/min
Maxkadens: 128 varv/min

All data, inklusive varv för varv hittar ni här:

Efter Dalacupen så var vi några som trampade ur benen genom att cykla Aspeboda-rundan:

Stort tack till min fru som inte bara låter mig hålla på med det jag älskar utan dessutom stöttar mig och levererar kakor till deltagarna tillsammans med barnen efter avslutat race.
Tack också till Jan-Erik och Lilian Bodin, Sussi och Sandra Kvist samt Viktor Knutsson för ert jobb som trafikvakter denna dag. Tack vare er fick vi en säker cykeltävling!