Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-05-11

Tröttdistans

Minus ett komma sex kilo i morse jämfört med igår morse. Jag förstod redan där att förutsättningarna för dagens distanspass inte såg så bra ut. Tomma ben och distanspass kan ju inte bli annat än ett riktigt saftkalas och nog blev jag trött allt. Suddig blick och tom kropp på slutet. Det tog några timmar innan jag kände mig som människa igen och det var väl först en stund efter att jag sovit en timme med mössa och filt som det började kännas okej. Kul med cykling ändå!

Men, vi tar det från början. Egentligen så skulle jag inte cykla idag, utan spendera hela dagen med familjen. Igår när jag kom hem från tävlingen så visade det sig dock att familjen tagit en spontanare till Stockholm vilket i sin tur gjorde att jag hade några morgontimmar att slå ihjäl. Finns nog inget bättre sätt att slå ihjäl ensamtid än att göra det från sadeln så jag tog en favoritrunda med lite inkastade backar och även en liten skarv till Insjön där jag hittade en grusväg att cykla på. På hemvägen så mötte jag Robert Reyier Österling och han fick väl den äran att cykla lätt och lugnt med mig på slutet...

Här har jag precis lämnat hemmet, körde i mina Continental-byxor som är riktigt sköna. En kul grej apropå Continental förresten är att i ett kurvigt parti på tävlingen igår så sa en konkurrent någonting i stil med: "du kör ju på Contiental, dom är ju grymma i sådant här väder (blöt väg och småregn)". Det var ju kul tycker jag att han både visste att jag sedan några år kör på Conti-däck och att han också tyckte att dom var bra. Det kanske var därför som det kändes så bra i kurvorna igår?

Här till höger så bygger man cykelbana mellan Bergsgården och Grycksbo. En mycket efterlängtad sådan som förväntas vara klar i oktober vilket betyder att vintercyklingen i år kommer kännas mycket säkrare längs den här vägen. Drömmen vore förstås om Falu kommun/Trafikverket förlängde den ut till Bjursås också som ju också ligger inom pendlingsavstånd (18-19 km) från Falun. En cykelväg mellan Grycksbo och Bjursås skulle dessutom koppla ihop dessa orter på ett bra vis och skulle nog inte bara användas av pendlare utan även ungdomar som kanske ska till skolan, utöva idrott eller bara umgås med vänner. Nu finns bara en farlig väg mellan orterna, trots ett avstånd på bara 5 km, som ju stänger av helt.

Trots tomma ben så ville jag köra hårt i tre elaka backar: Dössberget, Baggbo och på bilden: backen från Sågmyra till Åhl-Tällberg. Redan i första backen så kände jag att det saknades pangpang men slet mig ändå upp med 407 snittwatt på 2:36. I Baggbo vek jag ner mig efter bara 20 sekunder och slet mig upp resterande delen med totaltiden 5:54. I denna tredje backe så valde jag att köra kontrollerat och höll ungefär den intensiteten som jag kan hålla i 15 minuter ungefär. 332 watt i 5:04. Jobbiga grejer när benen är rostade och en bra grund för väggning.

Sportade Crafts Featherligt jacka idag eftersom det var lite småkyligt och risk för regn. Den är lätt, håller vinden borta från kroppen och kan lätt stoppas ner i en ficka då den blir sjukt liten om man viker ihop den. För er utan lokalkännedom så kan jag berätta att bilden är tagen i Sågmyra.

När jag kom till Helgnäs så bestämde jag mig för att cykla en skarv till Insjön för att inte behöva möta Robert Reyier Österling alldeles för nära Falun. I Insjön hittar man denna vackra byggnad och en grusväg som jag aldrig cyklat på. Knappade fram kartan på min Garmin Edge 810 och såg då att det gick att komma ut lite längre fram i den riktning jag ändå skulle till, så jag styrde in racern här.

Vägen gick från Insjön till Sätra och jag kom ut på andra sidan av Sätra. Fina grejer och att cykla landsvägscykel på grusväg går utmärkt för er som undrar. Ta det lite lugnare i kurvorna bara.

Sista bilden för dagen togs på vägen mot Helgbo. Efter detta väntade backarna upp till Rexbo där en del av mina sista krafter gick åt. Mötte Robban strax efter Rexbo och höll väl ändå ihop en liten stund med honom innan kroppen tackade för sig och väggen smakade gott på slutet.

Dagens Garmin-data, med effektsiffror!

3 kommentarer:

  1. Du som kör karta med Garmin, ser man alltså ner på nivån att stigar i skogen finns med? Funderar på att köpa en edge 800 eller 810 och nyttja för småvägar och stigar. Men misstänker att det inte ingår tillräckligt detaljerade kartor...

    SvaraRadera
  2. Ett litet förtydligande angående cyklisten-som-ropade-om-däcken. Du körde ju så långsamt genom kurvorna i helgen att jag kände mig tvingad till o påpeka att du faktiskt hade riktigt bra sulor som du kunnat köra ännu fortare med. Jag blev liksom lite less på att behöva köra om dig på utsidan (tilläggas bör med för rådande väglag väldigt dåliga däck) hela tiden och ville därför underlätta för mig själv genom att mana på dig att stå på lite mer. Synd att du inte uppfattade att det var jag, tyder väl också lite på hur krampigt du hade det i svängarna ;)

    SvaraRadera
  3. Fina/inspirerande bilder du tagit(från hemtrakterna)!

    Christer E

    SvaraRadera