Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-05-14

Dalacup #1: Ingarvet GP

Hej!

Igår kördes den första deltävlingen av dalacupen. Denna gång höll vi till på Ingarvet där 20 fartfyllda varv skulle genomföras. Efter att ha haft sol under dagen så drog det in en del mörka moln och när racet var igång så tömdes dom. Rejält. Vi körde väl på som om ingenting hänt och Magnus Darvell vann i vanlig ordning.

Det gick väl lite lusigt i början, August Martin stack direkt och vi andra cyklade på bredd i klungan. Sedan började det väl röra lite på sig innan Magnus Darvell i sällskap med Henke Jansson så lämnade oss övriga. Den trion drog sakta men säkert ifrån hela tiden då vår jakt inte var speciellt lyckad. Ibland attackerades det, ibland gick folk inte FRAM OCH FÖRBI men stundtals så samarbetade vi riktigt bra. Hur som helst så var tävlingen där framme och jag satt i klungan. På slutet så stack väl också Hannes Forsby iväg och även Robert Österling försökte hinna före klungan till mållinjen med en attack på sista varvet. Jag sparkade igång en långspurt och hann precis förbi Robert och landade därmed på en meriterande femteplats.

Frida Knutsson och Linn Gustafsson var snabbaste tjejerna idag och efter att dom kört sina 10 varv så hakade dom på oss igen och körde väl med oss hela vägen in i mål. Jag upphör aldrig att imponeras.

Tar med mig lite positiva saker från denna dalacup om jag ska analysera min egna insats. Jag kände mig nämligen ganska stark hela tiden vilket väl gjorde det extra frustrerande att ha suttit och såsat när tre så starka killar kastat loss. Sedan gick ju spurten tämligen lätt också vilket var lite överraskande.

Utöver min egna insats så var det väl smått fantastiskt att 37 tävlingssugna cyklister dök upp på industriområdet trots regnhotet. Kul! Hoppas vädret blir en smula bättre nästa gång bara, två veckor kvar!
Rutinerad som jag är så tog jag med mig mitt partytält. Dels höjer det ju partystämningen med ett par snäpp men det fungerar också tämligen bra som regnskydd för åskådare och start/mållistor.

Sex tjejer, 31 killar och ett par björkar.

Fotograf på plats

Åskådare och ledarbil på plats.

Bilderna ovan tog jag före själva starten, det här var den enda bilden från loppet och här har utbrytarna redan stuckit...

Så här ser man ut om man är snabbast på Ingarvet.

Den mäktige Adam Steen var ju också där för att cykla och ta mobilfoton, här är ett par av dom:
När det började trilla in funktionärer så tog jag chansen att vara med. Bytte därför om i bilen.

Småsnack innan start.

MTB-proffset Jenny Rissveds tittade förbi och tog bland annat denna bild:

Övriga fotografer får ursäkta men det bästa sparade vi till sist. Fotograf Erik Birgerson tog bland annat dessa läckerbitar, övriga bilder som han publicerat hittar ni här: http://www.erikbirgerson.fotosidan.se/blog/120255.htm
Torra cyklister.

Blöta cyklister.

Det här med resultatlistor under Dalacupen är ju lite svårt eftersom cyklisterna själva förväntas att skriva in om de kom topp 10 för bonuspoängen eller annars bara kryssa i att de kom i mål. Så här har jag tolkat det, protester mottages tacksamt i kommentarsfältet:
Damklass:
1. Frida Knutsson (junior)
2. Linn Gustafsson (elit)
3. Hanna Laxholm (elit)
4. Louise Rundqvist (elit)
Poäng för fullföljt lopp: Selma Svarf (jun) placering?
Felicia Ferner?

Herrklass:
1. Magnus Darvell (elit)
2. August Martin (elit)
3. Henrik Jansson (elit)
4. Hannes Forsby (jun)
5. Henrik Öijer (elit)
6. Robert Reyier Österling (elit)
7. Pierre Sandberg (H30)
8. Jonatan Hedbys (elit)
9. William Kloo (jun)
10. Rasmus Andersson (elit)
Poäng för fullföljt lopp: Stefan Andersson (elit), Matts Mattsson (vet), Niclas Brus (vet), P-O Torstensson (vet), Adam Steen (elit), Karl-Henrik Naarttijärvi (vet), Viktor Junell (elit), Lars Bleckur (elit) & Peter Bäck (vet).
Jag tror mig veta att fler kom i mål. Hör av er så får ni era välförtjänta cuppoäng.

Lite siffror från loppet:
Distans: 37,39 km
Tid: 55:07
Medelfart: 40,7 km/h
Maxfart: 59,3 km/h
Höjdstigning: 126 m
Medeltemperatur: 7,1 °C
Medelpuls: 86 % av maximal (169)
Maxpuls: 95 % av maximal (186)
Medelkraft: 249 W
Max kraft: 1.115 W
Max Avg Power (20 min): 274 W
Max Avg Power (5 min):314 W
Max Avg Power (1 min): 504 W
Max Avg Power (5 s):920 W
Balans vänster/höger: 52/48 %
Medelkadens: 92 varv/min
Maxkadens: 129 varv/min

Alla detaljer kan ni hitta här:

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig tävling! På damsidan var det 3) Hanna 4)jag, är osäker på vem av Selma & Felicia som var 5a/6a.

    SvaraRadera