Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-03-16

Fem fina timmar

Började dagen med en frukost innan jag drog iväg till dotterns innebandyträning. När vi kom hem så skarvade jag på frukosten med en
Jag gillar när det ligger något i magen när fem timmar står på programmet. Och Falukorv är ju alltid rätt.

När det där var avklarat och jag bytt om till hjältedräkten så insåg jag att jag var tvungen att sy ihop mitt skoöverdrag sedan förra veckans närkamp med Jens. Resultatet blev så här bra
Jaja, jag ska skaffa nya skoöverdrag...

Förutom att det är härligt bara att cykla långt, idag var vädret helt okej också

När jag lämnat min av skog skyddade gård så upptäckte jag dock att det blåste en del
Inledde för ovanlighetens skull med motvinden. Först tänkte jag "drygt", sedan tänkte jag att det väl är lika bra att älska vinden eftersom det kommer bli mycket av den varan på våra tävlingar i södra Sverige i år.

Något som var mer irriterande än vinden var att det plötsligt idag vimlade av bilister som denna
Det här var ändå en av dom snällare mötesomkörningarna. Träffade sex sådana här på passets första 50 minuter och en gjorde en så pass generös omkörning att jag sträckte ut handen för att visa att jag fanns och nästan kunde nudda bilen. Tycker annars att bilister i Dalarna brukar vara bra bilister och har sällan något att irritera mig på. Idag var det väldigt mycket trafik söderut så jag gissar att många varit i fjällen i helgen...

Efter något av mina äventyrspass för ett gäng veckor sedan gjorde att min bakskärm gick av. Jag satte på en vanlig bakskärm och fick en del befogad kritik på efterföljande distanspass, så jag monterade på en kompislapp. Tyvärr så blev det mer en Jeppe77-lapp än en riktig kompislapp. Visserligen hjälper denna mot stänk, men det går inte att ligga nära bakom

Fint väder var det ju med sol nästan hela tiden, här vid Utanåker nära Söderås var det väl så vackert?
Nere till höger syns Siljan

Här är jag i grannbyn Västgärdet, även där var det fint

Lite snö hittade jag i alla fall

Inte bara motvind eller medvind, fick även öva kantvind. 

I Tällberg och byarna därikring finns nästan ALLT. Fint är det också

Efter denna bild så tog jag faktiskt inga fler. Lite trist förstås men jag var tvungen skicka på lite när det kom medvind. När jag var i Leksand och hade kört knappt halvvägs så funderade jag på var jag skulle stanna och handla och vad jag skulle köpa. Var lite darrig där men bet ihop och tuggade vidare. Hade ju en flarra sportdryck och en bar i ryggfickan denna dag. 

Tappade förresten min Sony Mobile Xperia ZR i ca: 30 km/h, den studsade och gled på asfalten. Blev först lite orolig men jag har ju tappat den ett antal gånger tidigare också. Det var tack och lov bara att sätta tillbaka batteriluckan och starta om den igen. Älskar min telefon som tål lite tuffa tag.

Från Leksand så insåg jag att det hade gått lite för fort så jag styrde om och tog vägen via Djura, Djurås och Borlänge hem. Visserligen var jag väl inte riktigt lika pigg sista timmen som jag var den första, men jag trampade ändå runt med kalasben idag. Kul värre!

Det blev drygt 13 mil och drygt fem timmar, klockrent pass, Älskar distans. Snitthastigheten blev väl godkänd också. I princip samma som jag haft under dom senaste distanspassen med sällskap. Men idag på egen hand och typ två timmar längre. Här har ni all data:

1 kommentar: