Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-03-23

Backintervaller

Vägen runt Varpan.

Här står jag och kissar på prassliga höstlöv.

Slutet av backen från Skuggarvet och upp på Urfjäll. Körde denna skönhet tre gånger idag.

Hittade två sammanbitna farbröder ute i skogen. Patrik Svensson och Stefan Carlsson.

Precis i slutet av en backintervall som tog 12 och 43. Fattar ni? Nästan tretton minuter backintervall. Men så hade jag förstås vintercykeln med dubbdäck också. Startade nere vid brandstationen, körde Lugnetleden upp till Lugnet och sedan mot Skuggarvet. Bra åkbacke.

25.1 km/h med dubbade vintercykeln och den här banprofilen var inte så illa, väl?

Idag hade jag egentligen tänkt köra distans och som Kessiakoff en gång sa så är det inte distans om det är under fem timmar. Nu är ju inte jag något proffs, så jag tycker väl kanske att distanspass kan vara allt över tre timmar. Frun sa dock "du kan väl nöja dig med två timmar idag" och hela min värld vändes upp och ned. Vad fan skulle jag göra nu liksom? Kände först att det väl var lika bra att gå ner i källaren och gråta på Monarken då, men så kom jag på bättre tankar. Jag VILL ju cykla ute. Jag ÄLSKAR ju att cykla ute. Det kunde ju inte bli någon tramsdistans på två timmar, då skulle jag göra mer nytta om jag låg och vilade i soffan istället. Så det fick bli något annat och jag började fundera på vilka backar jag ville åka i.

Totalt fick jag nu ihop två timmar cykeltid där drygt 46 minuter bestod av hårdkörning i backe. Jag tog kanske i lite för mycket (om man nu kan göra det?) i Högbobacken efter drygt 20 kilometer. Efter den var det ju en ganska lång transport till 12:43-backen och där började benen kännas svaga. När jag kom upp så hade jag i min ursprungsplan tänkt nöja mig, men jag åkte ner till Skuggarvet och vände upp igen. Väl uppe så såg jag på klockan att det var lite för mycket tid kvar för att åka och hämta Filip hos sin kompis riktigt än och för lite tid för att åka till någon annan backe. Så jag åkte ner till Skuggarvet ytterligare en gång och vände upp.

46 minuter backhets är ju bra. På SM i landsväg lär det bli någonstans mellan 80 och 90 minuter backhets, så det lär bli några fler backintervallpass med fler intensiva minuter innan det är dags att ställa sig på startlinjen på/vid Kinnekulle. Benen idag kändes bra, men det är ju lätt att känna sig kung när man cyklar ensam.

Igår kväll körde jag för övrigt 2x20 på 300 Monarkwatt. Det är väl där jag landar när jag har bra Monarkben.

2 kommentarer:

  1. Du! Hur är vägen runt varpan nu? Racerfärdig eller isig?

    SvaraRadera