Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-02-25

Nioettor

Intervallformen som nämns i rubriken är väl inget jag ägnat speciellt mycket tid åt genom åren och det är väl främst något som cyklister tränade av Nicke Welin-Berger spenderat sina vintrar med. Men nu kör jag den lite då och då fram till säsong så får vi se vilket lyft det blir. Det skadar ju aldrig att testa lite nya intervallformer och det gäller ju hela tiden att testa något "nytt" om man vill utvecklas.

Hur som helst så körde jag just nioettor igår. Det hela går ut på nio minuter ansträngning följt av en minuts vila. Jag hade fem hårdkörningar och fick därmed 45 jobbiga minuter. Jag valde att köra med klocka och puls, men kikade då och då på effektsiffrorna om känslan innebar bra effekt eller om känslan igår innebar svaga ben. Jag tycker ändå att det gick riktigt bra och jag var supernöjd med passet efteråt. En minut vila är inte speciellt mycket, men man kan väl inte lata sig fram till framgång? Under tiden som jag körde så kollade jag på cyclocross-VM, hann kliva av när cyklisterna gick ut på sista varvet så jag slapp se Stybar vinna.

Mina effektsiffror (Garmin/Monark):
351/309
354/312
335/309
332/309
339/315
Jag har lite svårt att förklara dom högre siffrorna i dom två första intervallerna. Möjligen att jag startade dom intervallerna med vikterna på vilket krävde ett kraftigare igångdrag och att jag i dom efterföljande tre intervallerna släppte på motståndet när kadensen låg rätt. Jag hade 3 kilos motstånd och kadenser på 103, 104, 103, 103 och 105. Snittpulserna blev 165, 170, 172, 173 och 176.

Så här snyggt blev det och all data hittar ni här: http://connect.garmin.com/activity/451153919

1 kommentar:

  1. Se därja! Den där intervallformen kör jag nästan mest av - faktiskt. Inbillar mig att det stressar kroppen lite mer än 2*20 med "lång" vila mellan. Fina grafer :-)

    SvaraRadera