Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-01-18

Spola is på gården?

Denna geniala plan fick jag redan innan vi flyttade in, hade då sett att vi hade en ganska stor och plan yta bakom förrådet som ändå inte används till något. Så varför inte spola en liten skridskobana där? Grabben gillar ju att stå framför vårt lilla mål och skjuta, gillar hockey och dottern älskar också att åka skridskor. Visst, vi har bara ett par hundra meter till sjön så jag skulle väl kunna skotta en bana där. Men en egen is skulle underlätta den spontana leken och den spontana idrotten. Barnen skulle kunna åka skridskor samtidigt som vi vuxna inte behöver vara med varje gång. Nu är inte platsen bakom förrådet jättestor, men det är inte barnen heller så de kan nog ha kul trots storleken på den tänkta isbanan. 

Idag skottade jag först vår infart och sedan tog jag tag i ytan bakom förrådet. Så här ser det ut nu:
Jag har skottat bort snön från underlaget för att marken ska frysa bättre, snön fungerar som sarg och min tanke är att det behövs vid vattning av banan.

Nästa steg blir att idag försiktigt spola sargerna med vatten för att det ska frysa på och verkligen fungera som sarg när det kommer mer vatten i ett senare skede. Jag börjar med sargerna och sedan tänker jag mig att spola själva underlaget med ett lager vatten som får frysa på. Som en bottenplatta, helt enkelt. När detta har fryst så blir det kanske ett eller två tunnare lager till innan man kan spola på rejält med vatten. Ett problem med den så kallade sargen är att vi än så länge bara fått pudersnö, så den är inte direkt stabil.

Vad tror ni, kommer det här att fungera och finns det kanske någon läsare här som har egen erfarenhet av isspolning?

Uppdaterat: En googling inför detta inlägg sa att en presenning kan vara bra för att täcka botten. Efter att flera tipsat mig om detta så har jag köpt den största jag hittade. 12x6 meter stor var den och kostade 239:- på ÖoB. Planen visade sig vara ca: 5.5x13 meter så jag justerade "sargen" så att presenningen ligger lite på alla kanter för att bilda en "bassäng".

6 kommentarer:

  1. Du är en handlingarnas man du Henrik, själv har jag funderat på samma sak ett par år utan att komma till skott. Har ju ingen praktik erfarenhet med andra ord men passerar ett hus på mina distanspass där det finns en is så jag har ju kollat in hur de gjort. En lättviktpresenning i botten använder de, gissar att det underlättar spolningen en hel del beroende på hur "dränerande" marken är trots tjäle. Ett skottfång bakom mål, att skott träffar inte och i bortre änden ser det jobbigt ut att gå med skridskor för att hitta pucken, du har ju gott om pallar så använd dem.

    Fasen, kanske skulle ge mig ut och skotta upp en själv, jobbigt att vi har betydligt mer snö än er bara...

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Har tänkt använda pallarna, har två till också. Presenning läste jag om när jag googlade inför detta inlägg, dessutom så har flera tipsat om det på Facebook och Twitter så jag har nu köpt en sån. Köpte den största som jag hittade: 12x6 meter var den och planen var lite smalare men något längre. Skottade in planen lite så presenningen ligger lite på alla kanter och har nu börjat spola.

      Radera
  2. Spola bara i tunna lager, annars blir det lätt sprickor/luftblåsor.

    SvaraRadera
  3. Du är medveten om att du ska spola ut minst 7 kubikmeter vatten på detta för att få en knapp dm tjock is!??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var medveten om att det skulle krävas mycket vatten, men hade inte räknat på det. Tack! :)

      Radera