Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-01-22

Lite siffror

Ibland går det tungt i träningen och det känns som om ingenting händer i utvecklingen. Nu tog ju jag personbästa här om dagen med 378 watt i snitt på mina fyraminutersintervaller. Då visste jag att mitt tidigare personbästa var 376 watt. Men jag trodde också att det var förra vintern/våren som jag klämde 376 watt.
Efter lite frågor på min Facebook-sida och sökande i blogg och hos Garmin Connect så har jag hittat följande utveckling på mina fyror:
2012: 350 watt
2013: 372 watt
2014: 378 watt

Jag har alltså ökat sex watt från i fjol, och inte två watt som jag trodde här om dagen. Det förra rekordet på 376 tog jag i november. Vinterträningens utveckling ser ut så här:
Första 4x4 i oktober: nästan 358 watt
Oktober: 360 watt
November: 376 watt
December: 366 watt
Januari 378 watt

Jämfört med oktobers 360 watt så har utvecklingen i w/kg sett ut så här:
November: +0.19 w/kg
December: +0.2 w/kg
Januari: +0.43 w/kg

Så, nog känns det att det går åt rätt håll i alla fall. Kan vara nyttigt att påminna sig om detta när det går lite tungt i perioder. Kollar man på mina Tjugor så körde jag 2x20 på 300 watt från sista februari i fjol. I år har jag som bäst nått 294, men det är också långt kvar till sista februari så jag tror nog att jag även kan förbättra mig där. Speciellt eftersom min träning snart kommer övergå till mer tröskelarbete. Jämför jag med föregående år så körde jag 20:or på 280-290 den här tiden på året.

1 kommentar:

  1. Jag kan väldigt lite om cykel men har en känsla av att cyklister räknar för mycket watt hit och dit och faktiskt kör för mycket styrkeintervaller. Det finns cyklister som kör 4or på upp mot 400 w som jag hänger av och jag gör kanske 4or på typ 280 watt en bra dag, typ på träningscyklar på gym där man matar in kilo och ålder. Säger watt så mycket egentligen? Vad kör proffsen sina fyror på?

    SvaraRadera