Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-01-09

Elitplan cykel

Igår hade jag en frågestund via min Facebook-sida och det trillade väl in ett tjugotal frågor ungefär vilket var jättekul. Jag får ganska ofta frågor kring vad man bör träna, hur man bör träna och vilken nivå som krävs för att prestera på olika nivåer inom cykling. Ett tips till alla ambitiösa cyklister är att läsa igenom den elitplan för cykel som Fredrik Ericsson skrivit åt Svenska Cykelförbundet, finns att ladda ner som PDF här:
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_39099/cf_74/Elitplan20110114.PDF

Jag har tipsat om den förr, men den är så bra att det tål att repeteras. Elitplanen tar upp träningslära, träningsplanering, tester, gren- och kravprofiler samt även cykelförbundets utvecklingstrappa från "Röra sig med glädje" till att "Träna för att vinna". Vill man tävla i cykel eller om man redan tävlar så tycker jag att man bör läsa denna elitplan. Det finns så otroligt mycket matnyttig information att hitta där.

Läser man prestationsnivån per gren så är det rätt höga siffror som presenteras, låt er inte skrämmas allt för mycket av dom siffrorna. Jag klassas som motionär inom alla tre grenar jag ägnar mig åt (CX, MTB & LVG) när man kikar på dom siffror som presenteras (och ändå envisas jag med att tävla i elit). Jag får väl återkomma angående detta när jag har kört mer med mina Garmin Vector och kanske fått fram mer fantastiska siffror i hårdare träningar och tävlingar. I raden världsbäst ser man också vad som krävs om man vill bli bäst i världen, lycka till!

3 kommentarer:

  1. Den är läsvärd men skriv inte ut den på papper för den saknar sidnumreringar vilket blir lite jobbigt om man ska leta upp något via innehållsförteckningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, läste det för sent ;) Har redan skrivit ut, bra läsning ju! Man får typ, sätta bokmärken. Tack Henrik för tipset!

      Radera
    2. Hej!

      Man kan ju alltid använda.... en penna för att skriva nummer med?

      Radera