Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-12-05

Möte med Länsstyrelsen, Polisen, Trafikverket samt Landstinget

Igår var jag på ett riktigt intressant möte. Det var Länsstyrelsen i Dalarna som bjudit in ca: 30 representanter för cykel och triathlon-klubbar som arrangerar lopp i Dalarna. Med på mötet var också Polisen, Landstinget och Trafikverket. Totalt var vi 37 närvarande.

Rubriken på mötet var "Cykellopp i Dalarna 2014" och att vi träffades var för att vi tillsammans skulle ha en dialog kring "säkra cykellopp". I slutet av mötet beslutades att vi ska ha detta möte varje år. Det är ju fantastiskt kul, tycker jag, att ett sådant här initiativ kommer till. Att vi som arrangerar lopp i Dalarna inte bara ska kunna ha ett naturligt samarbete mellan varandra, utan även med myndigheterna. Jag lär återkomma med mer detaljer längre fram när jag fått detaljerna och presentationen till mig.

Några anteckningar från igår, som är av vikt för oss alla som håller på med cykelsport:
- Alla Cykellopp måste ansöka om tillstånd hos Länsstyrelsen. Gäller även grupper med cyklister som ska köra mot ett gemensamt mål (även träningstävlingar och svartrejs alltså...). Undantaget är för terränglopp där man aldrig är på en väg och inte heller har motorfordon (typ MC eller fyrhjuling) för funktionärer. Ska man ha motorfordon med i arrangemanget eller befinna sig på väg så ska tillstånd ansökas. Ansökan måste vara inne minst fyra månader innan tävlingen och det kostar 2300:- om det är inom länet. Triathlontävlingar måste också ha tillstånd från polisen vilket kostar 700:-.

- Flaggvakter har laglig rätt att stoppa eller anvisa trafik. Jag har trott att flaggvakter endast rekommenderar stopp utan att ha laglig rätt att hindra någon. Dock är det bara stopp-signal och att vinka vidare man får göra, inte ge andra instruktioner om körvägar eller annat. Det ska skyltas.

- På flaggvaktsfrågan dök en del nytt och väldigt viktigt upp. En flaggvakt ska ha en fluorescerande väst med reflexyta och texten "VAKT". Endast texten "VAKT" får finnas, ingen reklam eller annat. En flaggvakt ska vara över 18 år. En flaggvakt ska ha gått en utbildning, exakt hur en utbildning ska se ut är inte helt klart utan det ska vi få återkomma till. Troligtvis räcker det med en timmes genomgång med vakterna om vad som ska göras, vilka risker som finns osv. De vakter som är aktuella för ett lopp ska anges med namn i ansökan till Länsstyrelsen som alltså skickas in minst fyra månader innan tävlingen. Förslag kom upp under mötet att föreningarna skickar ett fåtal funktionärer på en central utbildning och sedan blir dessa utbildningsansvariga i sin förening.

- På cykellopp så bryter cyklister mot avståndsregeln. Vi håller inte godkända avstånd mellan varandra och även om det sker "i samtycke" (precis som att man tacklas och slåss i ishockey utan rättslig påföljd) så bör Svenska Cykelförbundet ha en dialog kring detta med lagstiftarna.

- Cyklister bryter mot hastighetsbegränsningarna många gånger på tävlingar och det verkar vara helt okej. Följebilar och andra fordon som ingår i tävlingen får dock inte bryta mot hastighetsreglerna. Aldrig någonsin. Är det max 30 så ska motorfordon hålla max 30 osv.

- Angående träningar på väg så sa polisen att cyklister ska cykla i ett led. Om det inte fanns annan trafik där man befann sig så kunde man sitta i bredd. Detta för att inte störa trafikflödet. Om man stör trafikflödet mer när man åker flera i bredd än om man åker i ett led framgick inte helt glasklart i efterföljande dialog... 30 cyklister som cyklar tre eller fyra i bredd ger ju en betydligt kortare omkörningssträcka än om 30 cyklister cyklar i ett jättelångt led.

- Bilister som kör om cyklister (eller andra trafikanter) utan att använda körfältet bredvid bryter mot lagen. Alla bilar som vägrar åka över mittlinjen när dom klämmer sig förbi bryter alltså mot trafikreglerna.

- Trafikverket gjorde klart att "Trafikverket ska inte arbeta för att motverka idrottsarrangemang" men tillade också att "vägar är till för allmän trafik" och därför ytterst sällan stängs av för annat än vägarbete. SM, EM, VM och världscuper samt liknande arrangemang kan dock få tillstånd att stänga av vägar. Solleröloppet har upploppsrakan avstängd för all trafik under sina tävlingar det går bra "för det är ingen oangelägenhet för allmänheten". Trafikverket sa vidare att det kan gå att stänga av mindre vägar eller korta sträckor, samt att "vägar BÖR inte enkelriktas för idrottsarrangemang".

- Alla arrangemang ska meddela SOS Alarm och ambulansenheten om att tävling kommer ske. Vid stora arrangemang så kan man vara skyldig att köpa in ambulansresurs samt personal. I Dalarna gäller detta för ett eller kanske två lopp.

12 kommentarer:

  1. proffsigt och bra tycker jag! hoppas resten av sverige kan ta efter!!

    SvaraRadera
  2. puma = traningsgladje.se...

    SvaraRadera
  3. Det kostar alltså 2300:- i tillståndsavgift för att köra en fikarunda (till gemensamt mål/fik) med kompisarna och man ska ha 4 månaders framförhållning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man kalla rundorna för lopp? Om "ja" så behöver dom nog tillstånd

      Radera
    2. Jag tolkade tillägget "Gäller även grupper med cyklister som ska köra mot ett gemensamt mål " som att det inte bara var för lopp?

      Radera
  4. Känns som schyssta nyheter detta!!

    SvaraRadera
  5. Regeln "
    - Bilister som kör om cyklister (eller andra trafikanter) utan att använda körfältet bredvid bryter mot lagen. Alla bilar som vägrar åka över mittlinjen när dom klämmer sig förbi bryter alltså mot trafikreglerna" blir nog svår att formulera rätt i lagtexten. Här blir ju tolkningen att antingen kan bilisten korsa mittlinjen med ett hjul eller fyra hjul och sedan om bilisten inte tycker vägen räcker till för att korsa mittlinjen... nej den där blir tuff att få ordning på. Vi har olika bredd på bilar och vägar. det vill då säga att det skall vara olika regler för smal och bred väg. Jag tror inte på den. Gör om gör rätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade nog varit något ärende uppe i rätten angående detta, men då ej med cyklist inblandad. Och rätten fällde då bilist som genomfört omkörning utan att lämna tillräckligt utrymme genom att korsa mittlinjen. Om man måste klämma sig förbi så är det nog inte läge för omkörning. Jag frågade om det fanns någon meter-regel för detta men det gjorde det givetvis inte. Sunt förnuft...

      Radera
    2. Intressant med den punkten i förhållande till att man inte får cykla i bredd dock. Iom att bilen ändå måste gå över i mötande körfält borde det väl ändå på alla sätt vara bättre att cykla två i bredd. Enda tillfället det är lättare att köra förbi ett led är ju om man inte behöver gå över i andra körfältet. Om det ändå är förbjudet fattar jag inte meningen med att förbjuda två i bredd(förutom där det är så smalt att det inte går att köra om i det läget) då bilisten ändå måste vänta ut ev mötande trafik innan omkörning.

      Radera
  6. Det här med att trafikverket inte vill stänga trafiken, gör de inte det för en hel del löptävlingar som inte är mästerskap?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det exempel som kom upp igår så pratade man om att man löste framkomligheten genom att stänga av delar av vägar. Tex 1 körfält av 3. Eller att löparna använde en liten del av körbanan så bilarna fick plats på resterande del.
      Stockholm Marathon är tex SM så dom kommer nog undan genom mästerskapet...

      Radera
  7. Jag tycker detta känns åt helvete, men det är bara jag. Men bra att dialogen finns och kanon att du tar tag i saker som vi andra slöfockar inte orkar ta tag i.

    SvaraRadera