Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-05-06

Ringerike GP, Wendes 2-dagars, egen träning och Giro d'Italia

Kollade ni på livestreamen från Ringerike GP igår? Det gjorde jag. Riktigt spännande var det att se Michael Olsson, Team People 4 You, och Reidar Borgersen, Joker Merida, i utbrytning och till slut kämpandes om segern. Tyvärr räckte det inte hela vägen för Michael som fick se sig spurtslagen av Reidar. Jag trodde att Michael skulle försöka gå först in i sista svängen, men han väntade med att dra igång till efter svängen, kanske var det anledningen till att han blev tvåa? Å andra sidan så såg Reidar ut att ha lite extra hemmaplanskrafter i spurten och kunde svara bra.
Michael Olsson, Reidar Borgersen och Sondre Holst Enger. Foto: Torgeir Strandberg, Procycling.no

Dom gör det bra i Norge. I helgen gick två UCI 1.2-race där Ringerike GP alltså sändes live på nätet. Nästa vecka startar Glava Tour of Norway som är ett UCI 2.1-lopp. Det sänds dels på norska TV 2, som också sänder mycket annan cykel under säsongen, och loppet kommer också att visas på Eurosport.

I Wendes 2-dagars så lyckades Jakob Södergrann vinna totalt efter två förstaplatser på GP- och tempoloppen och en åttondeplats i linjeloppet. Formen verkar fortsatt mycket god för denne CK-Hymercyklist som förra helgen också körde mycket bra i Hammarö 3-dagars.
I damklassen så vann Sara Olsson sista etappen och också totalt efter att både ettan (Malin Rydlund) och tvåan (Beata Sandberg) totalt inför etappen inte fullföljde sista etappen. Tyvärr vet jag inte varför de båda bröt linjet.

En annan som bröt igår var jag. Skulle köra 2x20 hade jag tänkt mig och var lite mentalt kaxig efter lördagens fina pass så jag tänkte att 300 watt fixar jag lätt. Satte igång helt utan uppvärmning och kände direkt att benen var rätt sega efter det stenhårda passet bara 14 timmar tidigare. Men några minuter in i passet började det ändå kännas lite bättre och jag fick upp hoppet. Men så lite drygt halvvägs in i andra intervallen fick jag nog och slutade trampa. Där tog jag mig vatten över huvudet. Vet inte om det är för att jag är klen överlag, om det var för att det var fjärde hårda passet på lika många dagar eller varför jag inte hade det i mig. Körde några trettiosekunders spurter bara för att straffa ur det sista ur benen.

I Girot så vann Team SKY lagtempot och det var väl ingen överraskning direkt. Att det sedan var Salvatore Puccio som skulle ligga bäst till i SKY och sammandraget var det nog ingen som trott inför girot och nu får Salvatore åka i rosa ledartröjan. Kessiakoffs Team Astana gjorde det mycket bra igår och dom tappade bara 14 sekunder och landade på en trejdeplats. Ludvigssons Argos-SHIMANO lyckades inte slå sig in topp 10, dom blev faktiskt sist på sin 23:e plats, 1:13 efter segrande Team SKY.
Dagens etapp mäter 222 kilometer och bjuder på ett par berg på slutet. Inga monsterklättringar kanske, men med utförskörning ner till mål efter sista backen kan det nog bli lite nervöst i fältet och denna avslutning borde ju passa en cyklist som Astanas Nibali alldeles utmärkt.
Loppet sänds från 14:45 på Eurosport 2. Livestream från Giro d'Italia hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar