2013-02-19

Testcykling av Merida Scultura PRO 907-E

Har fortfarande en del kvar från Mallorcaresan. Dels blev det ju ett par riktigt intensiva dygn, så jag hann mest suga in allt och inte skriva ner det och dels så fick jag ju två dagar då jag inte orkade göra någonting vettigt på grund av magåkomman. Dag två med frisk kropp så cyklade jag ju två pass, på lördagmorgonen så var det först en presentation av Lampre-Meridas nya cyklar, både linje, tempo och en prototyp som skulle vara klar för laget i april om jag fattade det hela rätt. Efter att vi fått all information vi kunde tänkas behöva om aerodynamik och kolfiber så fanns två tillfällen under dagen för att testa cykel. Jag valde det första för att hinna ut lite längre på eftermiddagen senare..
Jag plockade ut en Merida Scultura PRO 907-E ur tältet med alla cyklar som var tillgängliga för test.

Utseendemässigt så har dom lackat den för att påminna om proffslagets cyklar i Lampre-Merida. Nu verkar inte Scultura PRO 907-E finnas till försäljning här i Sverige, eller så har man bara inte lagt in den på hemsidan ännu...
Ett Lampre-Merida-proffs som hängde utanför hotellet. Jag gissar att man kanske kunde cykla med honom om man ville? Med blotta ögat tycker jag mig kunna se att hans ram är lägre framme vid styrhuvudet, vilket ger en mer tävlingsinriktad geometri än det lite högre styrhuvud som min cykel hade. Alla Merida-cyklar tycks dock ha ganska höga styrhuvuden, så jag vet inte om det är en synvilla eller om proffslaget får ramar med egen geometri.

Jag skulle vara ute i ungefär en timme hade jag tänkt mig, det blev en och en halv. Inga berg eller så, men någon liten sprättbacke och ganska mycket vind. Cykeln var riktigt bekväm att cykla på, ramen kändes smidig och dom elektroniska växlarna skötte jobbet. Jag blev faktiskt positivt överraskad över just hur skön cykeln var att cykla på, kanske var det deras FLEX-STAY i bakgaffeln som gjorde hela tricket? Jag tyckte att cykeln svarade bra på igångdrag och i dom kortare backarna när jag ökade tempot.
Om jag ska hitta något minus på cykeln så blir det att hjulen inte riktigt andades racing, vilket ju resten av cykeln gjorde. En annan sak som tar ner racingbetyget något är styrhuvudet som kunde fått vara något lägre, men det är är ju en smaksak. Som så mycket annat. Jag gillar till exempel lacken på Lampre-Merida-cyklarna men förstår samtidigt att den inte faller alla i smaken. Hur känner du för den grön-rosa blandningen?

Att cykla på Mallorca är ju rätt gött faktiskt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar