Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-01-19

Svar

Bild från idag

Detta inlägg blir ett inlägg med svar på dom härliga frågor jag fått tidigare idag, tack ska ni ha för frågorna!

Lite nyfiken hur har du tänkt dig din egen elitsatsning nu när ni har ett lag? Förra året så vart det ju lite strötävlingar som jag förstod det. Men med ett lag med så måste man kanske ställa upp lite mera o köra för laget?
Förra året körde jag svenska cupen och SM, i år blir det lite mer tävlande men något program är inte spikat. Jag kommer bubbla av glädje varje gång jag får köra för laget.

Blir det sommar i år?
Det blir inte bara sommar, det blir sommaren.

Berätta om när du precis BÖRJADE tävla (i linjelopp alltså). Hur kändes det då, vad var svårast / enklast? :)
Svårast är nog att sitta i en stor klunga som tävlar. Det är inte samma sak som att sitta i en klunga på träning eller med kompisarna på en träningstävling. Så det kan nog vara skrämmande för många. Jag tyckte ändå att det var rätt häftigt för det var på riktigt och det var ju att tävla som jag ville.
Enklast är nog att inte våga börja.

Hej,
Hur går det med videon från cykelvasan 2011, börjar den bli klar snart :)
Den ligger här på ett minneskort i sin fulla längd och väntar på att någon ska lägga ett bud. Kommer inte dyka upp någon redigering från mig...

Vilka egenskaper skulle du säga är viktigast att utveckla för att som landsvägscyklist ta steget från senior till elit?
Mycket handlar nog om det mentala. Det gäller mest att vilja vara elit. Men jag skulle försöka lära mig att bli riktigt snabb i 30 sekunder och riktigt snabb i 4 minuter. Snitthastigheten skiljer inte mycket mellan klasserna, men elit åker längre och tävlingarna går ofta i ett ojämnare tempo. Alltså fortare när det går snabbt, och långsammare när det går långsamt i klungan.

Vad är din syn på heldämpad cykel? Är det pga vikt, känsla eller annat som du kör hardtail?
Jag gillar känslan i hardtail. För mig som mestadels satsat på långlopp så har jag inte känt behovet av heldämpat på samma sätt som jag kanske skulle ha gjort om jag kört crosscountry eller hade dålig rygg.

Är banan till Nya Långa Lugnet bestämd?
Ja. Det blir tre slingor och ca: 61 kilometer. Förstaslingan har förändrats något från den tidigare planen, men jag tror att Stefan har snickrat ihop en ny och mycket kompetent förstaloop.

Vad är det för lvgdäck som gäller 2013?
Jag kan vara partisk/köpt här, men Continental Competition känns ruskigt rätt 2013.

Vem tar hem totalen i ingarvet GP 2013?
Det viktigaste är inte att vinna, utan att jag får flest poäng.

Hej, är motionär på 48 år som satsar för tredje året på VR. körde första året sub10, förra året sub9 (8.27) och satsar i år på sub8.
Det blir ett tufft mål för mig, och jag skulle vilja höra din syn på hur jag optimerar dom kommande viktiga månaderna.
Har tränat på bra hela vägen från förra VR, med drygt 5 timmar cykel i veckan uppdelat på tröskelintervaller, Vo2max (4x4) och distans på helgen.
tips?
Att åka länge klarar "alla". Det handlar bara om att hitta ett tempo som man klarar av och att inte "köra på rött" under turen. Ska man börja åka snabbare så krävs också att man är bättre tränad för just snabbhet. Jag skulle nöta på ungefär som du gjort nu fram till asfalten torkat och det blir racerdags. Då ska du hitta något gäng att cykla riktigt snabbt med. Lagtempon är bra och träningstävlingar är bra. Det kanske finns någon distriktsserie att ställa upp i? Just att bli van vid högre farter har man nytta av när tider ska börja pressas. Det kan också vara klokt med ett par längre vändor ( ca: 6 timmar ) i slutet av maj till början av juni för att mentalt känna på den långa åktiden.

Hur var det med startfälten i CV? =)
Nu ska vi se om jag kommer ihåg allt... Jag hade ju ganska höga ambitioner med Cykelvasan i höstas och visste från föregående år att startfållan i led 1 blir snabbt välfylld med cyklister. Så jag var ute i sjukt god tid och slängde in min cykel jättelångt fram. Nöjd så givetvis. Men det fanns en fålla framför led 1, konstigt nog. Då seedningsreglerna sa att led 1 är den snabbaste fållan och det var i den snabbaste fållan jag kände att jag hörde hemma.
När den där lilla fållan framför led 1 bemannades med en funktionär så frågade jag honom om det var en fålla, eller bara någon slags extra avspärrning så svarade han att det var en fålla för några utvalda cyklister, men han visste inte riktigt vilka ännu. Så jag frågade kommissarierna ( som ju borde veta allt om detta ) men dom hade inte heller någon aning om vilka som skulle stå i denna "VIP-fålla".
När Jesper Dahlström, vinnaren av Cykelvasan 2011, frågade om han fick ställa sig där så svarade funktionären att han inte kunde släppa vinnaren trots att nummerskylten på cykeln visade "1". För den stackars funktionären visste fortfarande inte vilka som skulle stå där, eller varför.
Till slut visade det sig att några av dom som brukar vara bland dom snabbaste i Långloppscupen fick stå där. Tillsammans med några andra med meriter från annat håll. Plus någon som bara var där för att sponsorn var den rätta.
I mitt tycke är det inget fel med en "VIP-Fålla" innehållandes ca: 15 åkare som får stå först, men då ska det kommuniceras ut i god tid innan loppet. Inget man håller hemligt till det återstår 15 minuter kvar till start.

3 kommentarer:

  1. Aha verkligen skumt att mörka VIPen? =/
    Nr 1 borde få starta längst fram om de nu inte kör med någon typ av golfregler (handikapp)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nr.1 fick stå i VIP-fållan efter att funktionären fått info om vilka som skulle stå där.

      Radera