Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-07-27

Seedning Cykelvasan

Här om dagen (igår?) så startade en storm i ett sociala medier-glas. Det gällde Cykelvasan och några tjejer anser att de blir missgynnade i seedningen för att de råkar vara tjejer. Innan vi går vidare kan ni läsa följande seedningsregler för Cykelvasan. Det är inte direkt någon hemlighet vilka regler som gällt för att få vara en del av Cykelvasans tävlingsklass (startnummer 1-999), det gäller att hålla sig inom vinnartiden +30% på de seedningsgrundande loppen. Men nu två och en halv vecka innan så är det några som inte kvalat in och tycker det är orättvist.
Jag håller med om att Cykelvasans startprocedur med tillhörande seedning inte är speciellt jättebra och det är ingen hemlighet att jag tycker att man borde öka antalet deltagare i deras alldeles för begränsade tävlingsklass. Som det är nu är det bara 622 av 9000 deltagare som får kalla sig tävlingscyklister, Vasaloppets organisation kallar nämligen övriga 8378 cyklister för motionärer. Och jag skulle väl tro att ca: 3000 i själva verket skulle vilja kalla sig tävlingscyklister om de fick välja själva.
Dom fyra första leden är för tävlingsklassen, sen börjar orättvisan enligt mig. Efterföljande startgrupper baseras sedan inte på ren kapacitet, utan först hamnar de som åkt Cykelvasan 2010 eller 2011 efter deras resultat och därefter kommer de som anmält sig i den ordning man anmält sig. Så om man har kört ett seedningslopp och hamnat på vinnartid +31% och inte kört Cykelvasan tidigare så kan man hamna i sista startgrupp. Även om man har elitlicens, veteranlicens eller övrig tävlingslicens för cykel. Det spelar liksom ingen roll för Cykelvasan som bara gjort en bra seedning för första startgruppen innehållandes dom fyra första leden.
Det som upprört dessa tjejer (för det är tjejer som klagar över att orättvisan i att inte få starta med sveriges snabbaste cyklister) är att Cykelvasans seedning inte tar hänsyn till kön när man bestämmer vilka som ska få stå först. Cykelvasan råkar nämligen ha något så unikt som en jämlik syn på idrottare när det kommer till att seeda sig till deras tävlingar. När Vasaloppsorganisationen seedar så gör man det efter kapacitet och inget annat. Det har fungerat i Vasaloppet väldigt länge och nu försöker man göra på ett liknande vis i Cykelvasan. Tjejerna tycker istället att tjejer skall seedas mot snabbaste tjej och inte som nu då det nog i alla seedningslopp varit en herrelitcyklist som varit snabbast. Problemet som uppstår om man skulle låta alla få seeda sig mot sina klassvinnare är att det skulle bli väldigt många cyklister av varierad kapacitet i första startgruppen.
Att man har valt att ha seedning enbart på kapacitet och inte kön/ålder/vikt/sexuell läggning/etnicitet är för att det är säkrast att starta deltagare som är ungefär lika snabba tillsammans. Fungerar på samma sätt i Vasaloppet där man får stå i det startled som jämnsnabba skidåkare står.

Jag tycker att Cykelvasan skall fortsätta seeda med vinnartid plus olika procentsatser till de olika fållorna. Det är jättebra. Men, fler måste få starta samtidigt och tävlingscyklister ska inte behöva kallas motionscyklister. I Vasaloppet finns en herr- och en damklass, mycket enkelt och lätt att förstå. Tyvärr gör Svenska Cykelförbundets regler det krångligt för Cykelvasan att göra en sådan fördelning och man tvingas döpa om tävlingscyklister till motionscyklister. För annars så måste alla som tävlar i samma klass starta samtidigt och Cykelvasan vill inte släppa iväg så många tusen cyklister samtidigt.

Nu skulle det dock inte göra någonting om man släpper in fler damtävlingscyklister detta år, om man ordnar fler seedade fållor till nästa år. Tjejerna är nämligen inte så många tyvärr. Just nu är det 23 tjejer som kvalat in till tävlingsklassen, att jämföra med 599 killar. Jag har räknat lite eftersom jag gillar siffror och detta "problem" handlar just om siffror. I tävlingsklasser körde förra året totalt 71 tjejer i Långloppscupen. Om vi tittar på Cykelvasan 2011 och alla seedningslopp i både Sverige och Norge är det 80 cyklister som i teorin har kvalat in till Cykelvasans tävlingsklass. Om de nu har anmält sig har jag inte kollat...
Så, om alla damer skulle få seeda sig till tävlingsklass via damsegertider +30% så skulle det som mest bli 80 deltagare. Inget startkaos att vänta ens om man ändrade seedningsreglerna alltså. Nu tycker dock jag att man ska försöka utveckla sin kapacitetsrankade seedning istället och inte ge tjejer fördelar i seedningen bara för att de är just tjejer.
Det finns en liten risk med att tillåta dessa 80 kvalificerade tjejer i första startgruppen, och det är att andra herrar som är jämnsnabba också kommer kräva tillträde till första startgrupp, då blir det väldigt trångt där.

Det finns de som faktiskt tycker att vi ska dela upp damer och herrar och köra separat istället. Då skulle det bli tjejvasan och killvasan, inte så kul om ni frågar mig. I fjol tävlade jag länge i samma grupp som damsegrarinnan Pia Sundstedt, en riktigt imponerande tjej med bra tryck på pedalerna. Om jag minns rätt så var vi kring 30-35 av alla. När jag ställer upp i en tävling så tävlar jag mot alla på startlinjen, oavsett om det är tjejer, gubbar eller juniorer. Förstår att andra kanske inte vill tävla mot alla, men det gillar jag.

"Problemet" är alltså att man ställer folk med likvärdig kapacitet i samma startfålla och sedan får resultatlista efter vilket kön man har. Inga problem om ni frågar mig, men jag är ju kille...
De som klagar tycks tro att tjejerna kvalar in till herrtävlingen och att det skulle vara orättvist för de tävlar mot andra tjejer och inte killar. Man kvalar inte till herrtävlingen, utan man kvalar till Cykelvasans tävlingsklass. Det är inte 23 tjejer (och 599 killar) som får köra Cykelvasans tävlingsklass och resten stängs utanför, alla övriga har helt enkelt missat kvaltiden. Tittar man på en normal långloppstävling så är det ca: 10% som är tjejer, alltså skulle det vara ca: 60 damer i Cykelvasan om vi går på den siffran.

Eftersom jag tycker det är trist när folk känner sig missgynnade och hellre försöka göra något åt saken än bara gnäller på internet så ringde jag upp Cykelvasans tävlingsledare igår för att prata siffror, tjejer och cykeltävlingar. Det råkar vara samme man som i många år samordnat Långloppscupen så han har både erfarenhet och kunskap.
Han höll med om att det var väldigt få tjejer i tävlingsklassen och vi båda tyckte nog att man gott kunde släppa in efter damsegrartid +30% för att få klassen större, det handlar ändå om så få cyklister. Han skulle bolla detta med övriga Cykelvasaorganisationen och nästa vecka kommer nog ett beslut i frågan.

Sammanfattar detta med min önskelista:
- Jag vill ha seedning efter kapacitet och inte kön/klass, att starta med cyklister som är ungefär lika snabba är säkrast och mest rättvist
- Jag vill ha större tävlingsklass, tror att 3000 skulle vara ett lämpligt tak till att börja med
- Jag vill ha seedning i alla startfållor, likt Vasaloppet
- Egentligen vill jag ha masstart och tycker dessa startgrupper är väldigt tråkigt. Å andra sidan behöver jag inte stå och köa vid banans smala partier heller...
- Jag vill att fler tjejer cyklar och har kul på våra tävlingar, att så få kvalar in till tävlingsklass är inte bra

Förlåt för ordbajseriet så här på kvällskvisten, men jag behövde skriva några rader om detta kände jag. Och ska man vara krass så har alla vetat om reglerna och gillar man dom inte så behöver man inte ställa upp.
Det är frivilligt att anmäla sig till Cykelvasan!

25 kommentarer:

  1. Grymt bra skrivet Öijer, har själv ägnat igenom en del bloggar här på kvällen och tänkt kommentera dessa med inlägg likt dit här.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet Henrik! Håller med dig.

    SvaraRadera
  3. Hej Henrik!

    Bra skrivet! För mig som tjej hamnar jag lite i annan synvinkel, men vi har harvat det så många varv redan att jag nog inte orkar fler varv! Jag håller med om så himla mycket av det du säger. Fler vill tävlingscykla, det borde de få. Bara en passus: tjejernas tider är ofta sämre än killarnas (fysiska förutsättningarna) och de som uppenbart förlorar på seedningsreglerna nu är tjejerna (siffrorna vidar det!). Det är det som är så trist, att tävlande långloppstjejer fråntas rätten att vara tävlingscyklister. Sedan trycker du lite mer på dem genom att säga att de är en säkerhetsrisk...

    Det är inte lätt. Jag vill dock poängtera att för egen del hade jag inte läst på om seedningen förrän denna veckan, och jag tolkade först seedning so
    Dam/herr - detta eftersom jag i mitt huvud är upplärd med tjejers o killars lika sportsliga värde men olika fysiska förutsättning. För mig handlar det om principen och vad tävlingen kommunicerar till tjejern först o främst. Men visst, att ha missat med två minuter o vara förstagångsåkare kändes inte helt holabaloo det heller.

    SvaraRadera
  4. Bra med ett utförligt och sakligt inlägg om denna fråga som annars tyvärr verkar ha spårat ur på vissa håll. Jag tror som du mer på att faktiskt göra något än att bara ranta vilt på twitter. Tar man upp frågan på ett mer sakligt sätt tror jag faktiskt att arrangören, i det här fallet cykelvasan är beredd att lyssna och göra ändringar som syftar till att göra loppet bättre för alla deltagare.

    SvaraRadera
  5. Nu tycker jag att ni drar lite snabba slutsatser angående ifall det har förts diskussioner med Cykelvasa organisationen eller inte. Av de blogginlägg som jag läst så hänvisar alla till en dialog med Cykelvasans organisation.

    Kan inte heller läsa att någon av bloggarna förespråkar att tjejer skall starta framför snabbare killar.

    Det enda de vill är att få delta i tävlingsklass, och där verkan ni ju vara överens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och i det fallet är det ingen skillnad om du är tjej eller kille. Om det nu är 50 tjejer som inte får köra tävlingsklass är det säkert 500 killar som inte heller får göra det. Jag är en av dem, med tävlingslicens och med anmälan till tävlingsklass men placerad i motionsklass utan att önska det. Jag klarade inte heller kvaltiden...

      Radera
  6. Lösningen kan väl vara att göra som i Norge. Skippa motionsklass som Grenserittet gjort helt. Istället för att ha några motionärer i slutet så får alla de 7500 som kör vara tävlingscyklister. Oavsett fart. Alla behöver licens, fungerar då med engångslicens så inget konstigt. Men då slipper man fundera på vem som är motionär. Seedas efter man kört innan eller seeding genom andra lopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja ha bara tävlingsklass i arrangemang som kallas tävling. Hur många startar samtidigt i Grenserittet?

      Radera
  7. Klart att de som har betalt pengar till vasa organisationen tidigare år ska få starta långt fram! Om man kan köpa sig förbi en sjukvårdskö så måste man väl få köpa sig en bra start placering så man slipper cykla där det är sönderkört..

    SvaraRadera
  8. Det är tummen i ögat på hela långloppsföreteelsen där det som dam handlar om att vara tillräckligt stark för att hitta en snabb grupp HERRAR att samarbeta med.
    Det är ju inte så att det utkristalliseras damklungor som ligger och gör upp om placeringarna, och nuvarande seedningssystem gynnar inte heller att damerna gör upp mot varandra.

    Det finns inget värre än när förutsättningar ändras i sista stund och det är det ni nu diskuterar här.

    Antingen så låter man damerna göra upp mot varandra eller så håller man kvar nuvarande system där man seedar efter kapacitet och helt enkelt gör tävlingsklassen större. Att släppa in fler damer i tävlingsklassen om man inte gör detsamma för herrarna är inte heller korrekt. Ska man kunna köpa sig till en bättre fålla som dam genom att lösa licens? Och vad är en tävlingslicens egentligen? Idag säger den ingenting om din kapacitet som cyklist eftersom vi inte har något seedningssystem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skulle det vara intressant att låta 30 till 80 damer köra 9 mil och ha banan för sig själva, men jag tror inte resultatlistan skulle skilja sig speciellt mycket när det kommer till placeringar jämfört med om tjejerna startar med killar.

      Radera
  9. Öijer. Du är verkligen en ren och sann förespråkare för allt som har med cykel att göra, fler som dig behövs:) Om alla kunde tänka lite mer som du verkar göra, inte klaga-försöka lösa problemet så alla blir så nöjda det bara går och utan att göra prestige i saken. /Johan Pettersson Blg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta av de tjejer som deltagit i diskussionen via sina bloggar och twitterkonton har även varit i kontakt med Cykelvasaorganisationen för att kolla om man kan lösa problemet. Det är en sak. En annan sak är att det kan vara både nödvändigt att få prata av sig - irl såväl som via sociala medier, och nyttigt att diskutera. Ingen skulle någonsin ändra uppfattning om någonting om det inte diskuterades, klagades, stöttes och blöttes lite.

      Radera
  10. Kommer ni ihåg Finnmarksturen 1991-1998. Det var inte prat om tävling eller motion. Alla körde mot alla och endast två resultatlistor presenterades. En för herr klass och en för dam klass. Det funkade fint. Men SCF (1998) med en dåvarande SCF styrelseledamot i spetsen såg chansen att tjäna pengar. (Samma SCF styrelseledamot satt med i Dalarnas CF där även jag var med). Enligt uppgift var det på hans förslag som SCF tog fram nya regler för sanktion: Arrangören skulle nu betala i 10% (men minst 20kr) av startavgift till SCF för sanktion istället för fästställde 20kr. Bakgrunden var att vid denna tidpunkt bestämde SCF storleken på startavgifter på alla tävlingslopp förutom MTB långlopp över 60km där arrangören bestämde fritt. Nu tänkte SCF att om arrangören tar mer så ska de även betala mer till SCF. Finnmarksturen svarade med att deras avgift på 450kr gällde 80kr i startavgift och 370kr i produktionsavgift. SCF accepterade inte detta och sade att om deltagaren betalar 450 så ska sanktionsavgift baserats på detta, dvs 45kr.
    Vid denna tidpunkt minns jag väl en mycket hetsigt och stormig årsmöte i Dalarnas CF där saker och ting kastades runt i lokalen. En av Finnmarksturen stora man hade kommit för att protestera mot denna man i Dalarans CF styrelse. Det hela slutade med en kompromiss. Sanktionavgift satts till 10% av startavgift minst 20kr, max 35kr. Man delade upp alla långlopp i motionsklass och tävlingsklass. Notera att intresset för Finnmarksturen dök efter detta beslut. Flytta fram klockan till 2012. Efter nya beslut är nu sanktionsavgift för tävling 20kr. För motionslopp är det 20kr för de först 6000 cyklister, därefter 5kr. Man har alltså tagit bort det största skillnaden mellan motion och tävling och denna "10%, max 35kr" är borta. Därför är det fullt möjligt för Vasaloppet att köra Cykelvasan som Vasaloppet, alla mot alla i en enda stor tävlingsklass. Troligtvis (?) går SCF med på att ta bara för de första 6000 cyklister. (Iofs måste man också acceptera Dalarnas förslag om engångslicens 0kr utan klubbmedlemskap men jag undrar om inte detta hade varit bättre. I så fall är vi Back to basics. Back to formatet för Finnmarksturen 1991-1998. Är jag ut och cykla?Eller?

    SvaraRadera
  11. Visst skulle det säkert kunna vara festligt om alla tävlade mot alla, som en enda stor familj, men det Öijer verkar missa är ju att det nu faktiskt finns en herr- och en damklass. De som vill tävla utan det i en könsneutral tävling kan jag tipsa om att börja med ridsport. Inom cykel funkar det dock inte så. Och om det är separata klasser blir det förstås en naturlig följd att deltagarna jämförs mot andras inom samma klass. Det är liksom hela poängen med ett klassystem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väl medveten om dam och herrklass, nämner det också i inlägget du kommenterat. Gemensam start innebär dock att vi tävlar tillsammans i en stor, härlig folkfest.
      Om 30 till 80 tjejer vill tävla på egen hand så finns det säkert tävlingar för det. Cykelvasan är dock inte den tävlingen som du förstår om du läser på deras hemsida.

      Radera
    2. Men om vi nu är en egen klass, varför ska vi inte få vara det även i seedningen?

      Radera
    3. Seedningen är för startgrupper.

      Radera
    4. och för kvalande till tävlingsklass, vilket är det jag motsätter mig (och inte startgrupperna), som du borde veta vid det här laget

      Radera
    5. Ja. Och du vet att jag inte heller gillar det. Borde finnas andra och mycket bättre lösningar.

      Radera
  12. Bra skrivet Öijer!
    Lisa > om man inte kan acceptera att starta med dem av samma kapacitet så behöver man inte vara med, eller så får man träna mer så man hamnar i den grupp där man önskar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inte startgrupperna per kapacitet jag ifrågasätter, utan kvalandet till tävlingsklass

      Radera
    2. Och kvalandet till tävlingsklass är inget tjejspecifikt. Det finns massor av killar som åxå förvägras en plats i tävlingsklass som de anmält sig till!

      Radera
    3. Men detta handlar ju fortfarande inte om att kvalandet är "tjejspecifikt" utan att kvinnliga åkare måste vara lika starka som manliga åkare för att få köra tävlingsklass. Det handlar INTE om startfållor, det är jättebra att man hamnar med lika starka åkare där. Det handlar om att det är svårare för kvinnor att komma med i tävlingsklass än det är för män.

      Radera
  13. Jag håller med Vasaloppsorganisationen med deras säkeretstänkt där flödet är viktigt. I långloppscupen "gynnas" damer, då de startar i led 3 och framåt beroende på resultat. I vissa lopp får de även ställa sig längre fram om de vill, även om det är Sveriges sämsta damcyklist som är medlem i en klubb och köpt en licens. När starten går, så blir de nästan överkörda av alla bättre cyklister som kommer bakifrån. Det är många gånger en tjej ligger först i klungan på första singletracken och bromsar upp för bakomvarande. Där kanske deras chans till ett bra lopp rök denna gång. Rätt eller fel?

    Så länge som de 1000 första platserna inte är fyllda, så ser jag inte problemet med motionärer och tävlande. Alla har fått möjligheten att fixa fålla 3 under föregånde cykelvasor och under föregående 7 långlopp och några rittet, förutsatt att de betalat extra för en möjlighet att få tävla. Ett bättringsförslag är att om det finns 1000 startplatser till tävlingklass, så borde ju loppet också tåla 1000. Stryk att det bara går att komma utifrån i startled 3 eller bättre. Skit samma om det blir lite trångt i fjärde led. De har ju ändå ganska lång tid på sig att tömma ledet innan de snabbare motionärna i startled 5 ger sig iväg. Men de hinner nog ikapp ändå...

    SvaraRadera