Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-02-28

Snabbaste skidträningen någonsin

Inför denna vecka så har jag valt att fokusera panik-träningen på två nyckelpass, ett snabbpass och ett långpass. Idag blev det snabbtur på Lugnet där jag värmde upp till elljusspåret (3½ minut) och körde sedan en mil i hög intensitet runt elljusspåret.
När jag kom upp till Lugnet så var jag först att åka i de nyspårade klassiska spåren, endast en eller ett par åkare hade utnyttjat skatebädden. Det hade snöat natten till idag och det var två plusgrader ute, jag valde en antik röd burkvalla och hade bra fäste med den. Kanoners! Såg nog sex elitdamer och två elitherrar där uppe så det var inspirerande för ett blåbär som jag. Kanske just därför blev detta blev mitt snabbaste träningspass någonsin? 3.51 min/km för oss som gillar siffror. Ska jag hänga med täten på Vasaloppet behöver jag hålla ca: 2 minuter och 40 sekunder per kilometer, i 90 kilometer! Det finns lite att jobba på helt enkelt. När jag åkte Vasaloppet 2010 så hade jag också ett snitt på 3.51 min/km och jag tror att jag skulle kunna fixa 3.20 någon gång nästa vinter, om jag åkte lite mer skidor... Nu har jag fått ihop 88.6 km denna vinter så det är ju lite i minsta laget.

Startplatsen är fixad till Vasaloppet, seedning får jag på mitt gamla resultat och nu ska jag åka med skidorna till Skuggarvet för att få dom vallade inför söndagens stora händelse. Tydligen så gäller det så i Vasaloppet att med gammal seedning tappar man ett led per år på i några år, vet inte om man kan ha för gamla resultat dock. Jag var seedad till led 3 förra året och kommer nog därför få stå i led 4 på söndag, precis som jag gjorde under Vasaloppet 2010. Så det blir nog bra.
Nu återstår bara det där med att antingen ha någonstans att bo (allt är fullbokat!) alternativt åka med någon från Mora till Sälen tidigt på morgonen, eller åka med någon från Mora till Sälen efter loppet. Om någon av er kära läsare har en möjlig lösning på mitt logistikproblem så får ni gärna höra av er.

Totalt 11.37 km på 43:55 och snittpuls på 174 (88.8%)
Milen på elljusspåret: 10.0 km på 38:30 och snitt/maxpuls 177/189 (90.3%/96.4%)
Komplett Garmin-data hittar du om du klickar på Visa detaljer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar