Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-06-26

Bilder från Cykel & Fjäll GP

Eftersom jag är dödssjuk sedan igår (lite snorig och ont i halsen) så bestämde jag mig för att ta med barnen ut på en biltur för att kika på cykeltävling. Tänkte vara ute så länge som de orkade, men de var hur glada som helst nästan hela tiden, gillade verkligen att kolla på cykeltävling och jaga cyklister med bil. Jag hade min GoPro, min systemkamera och min mobilkamera. På så vis kunde jag ju kanske få något till bloggen. Precis när jag satt barnen i bilen för att åka så ramlade Filips plåster av så jag sprang in för att hämta nytt, rev då med mig ett framhjul, en pump och en slang i samma veva. Skulle kanske kunna göra någon glad... Vi kom iväg lite senare än jag hoppats på men hann ikapp cyklisterna ganska snart ändå.

I Aspeboda såg vi cyklisterna första gången, en tätduo hade bildats under loppets inledning och bestod av Magnus Darvell och Fredrik Ericsson.

Klungan såg inte ut att ha allt för bråttom och tätduons lagkamrater satt längst fram för att hålla ner farten

Efter att Smedsbos grusparti hade passerats så var vi nu efter klungan och vi kom ikapp en stackare som punkterat sitt FRAMHJUL. Jag erbjöd mitt framhjul som låg i bagageutrymmet samt lite pace. Första gången jag pace:ade någon med bil!!!11 Fattade först inte varför han släppte i dom små backarna som fanns, men då kollade jag på hastighetsmätaren och tänkte att det var kanske jobbigt att hålla 50 km/h uppför? Nåväl, han kom ikapp igen i alla fall...

Hade lite ambitioner att ta mig förbi följebilar och klunga för att barnen skulle få kliva ur och röra på sig i den fruktade grusbacken upp till Solarvet så jag kunde fota trötta cyklister på dammiga grusvägar. Men kommissarien och sjukvården gjorde ett jättebra jobb med att blocka mig!!!

Le peloton på väg mot Rexbo och den där backen

Backen var precis så jobbig som jag hoppats och redan i inledningen av den så sållades agnarna från vetet och klungan slogs i molekyler

Snart uppe nu, kämpa! Hela vägen upp åkte jag med rutan nere så jag kunde skrika åt cyklisterna och höra det episka ljudet av skramlet från landsvägscyklar på grusväg. Ett mycket speciellt ljud som var härligt att få uppleva, det kändes nästan som om jag körde följebil på Paris-Roubaix när jag sicksackade mellan cyklister och ropade lite väl valda ord.

Ner kommer man ju alltid... I den där gruppen framför oss sitter Tommy "Cross-Tompa" Johansson som 1994 tog både EM- och VM-silver i downhill. Idag 17 år senare blev han 50:e man i en stenhård landsvägstävling.

Nere på platten så hade klungan blivit två huvudgrupper bakom täten. Dessa två grupper gick sedan ihop och bildade en lite större klunga igen.

Framme i täten hade duon blivit en trio då Johan Lindgren anslutit

Dags för bergspris! Fredrik Ericsson tog de första fyra bergsprisen, vem som tog det femte vet jag inte, men vi kan väl gissa att Fredrik tog hem bergspristävlingen.

Bakom tättrion hade nu jakten satt fart på allvar och dessa fyra jagade närmast, ca: två minuter efter täten. Förlåt för att jag är så kass på namn, men Marcus Johansson från CK Hymer var med, en lagkamrat till honom, en från CK Ringen och så Cykelcitys Jonas Ahlstrand på hjul då han hade två lagkamrater i förstagruppen.

Efter bergspriset vid Hisvåla så skulle vi ner till byarna norr om Leksand. Ni vet, Romma, Hälla, Ullvi och Tibble.

Nere i dalaidyllen där man firat midsommar i varenda korsning ett par dagar tidigare. Därefter skulle gruspartiet vid Leksands golfbana passeras och sedan väntade väldigt kuperad terräng på en av de populära distansvägarna genom Norr Lindberg. Jag hittade gaspedalen så vi fick en stund vid det fjärde bergspriset för att äta mackor och sträcka på benen.

Ingen jätteskräll när Fredrik Ericsson passerade linjen först vid det fjärde bergspriset

Utbrytarkompisarna var dock inte långt efter

Den jagande kvartetten var nu ca: 1.40 efter täten och befann sig plötsligt i ett läge där dom själva blev jagade

Cykelcity var väl rätt missnöjda med att bara ha tre man bland de sju första så de hade satt fart i backarna, Matthias Wengelin, en CK-Ringencyklist och en före detta elitlöpare (!!!) tävlandes för Norberg CK hade hängt med

Alltså, köerna på riksvägen var inte jättekul. Men vi kom ju fram och förbi till slut och här plåtar jag den grupp som nu jagade tättrion när de ger sig in på grusavsnittet efter Grycksbo. Vid detta tillfälle var dom bara några sekunder efter täten och den enda som hängt med Cykelcitytåget var den där före detta elitlöparen. Man kunde ju ha trott att kanske någon av sveriges elitcyklister skulle klarat av biffen, men löparen (Henrik Nyström för er som kan löpning) hade väl dragit nytta av högt syreupptag och slapp antagligen göra något som helst dragjobb under loppet. Riktigt imponerande kört av honom!

De som inte vann

Falu CKs Joel Håland spättar på ut på grusvägen

Huvudklungan på detta längsta grusvägsparti som tog cyklisterna från Grycksbo till Österå

Joel Håland, någon Östersundcyklist, Marcus Johansson och med den röda spaden och de mäktiga pollisongerna; Magnus Darvells yngre bror, Markus Darvell!

Klungan var akterseglad från tätstriden och var lite oväntat stor, nu var dom på väg mot Rostberg för att ta grusvägen över till Skuggarvet

I hans hemby, Skuggarvet, hittade vi en ensam Magnus Darvell. Och han låg inte före Cykelcity-gänget... Snacka om respektlöst av CC att kränka hemmasonen innan hembyn där han annars hade firats som en hjälte.

Norbergs löparhopp hade också fått ge sig och in i målbacken kom sex stycken Cykelcity-åkare i samlad grupp. Johan Landström skickade iväg en attack direkt och jagades närmast av Johan Lindgren och Fredrik Ericsson (alla tre är ju mer eller mindre Falubor!).

Vann gjorde Johan Landström som visserligen är från Barkhyttan och tävlar för Cykelcity men som påpassligt nog bor i Falun och jobbar på Cykel & Fjäll. Blir inte mycket mer hemmaseger än så. Skulle ha varit om arrangörsklubben vunnit genom falusonen Mattias Nilsson då som också han jobbar på Cykel & Fjäll.

Marcus Ljungqvist gjorde comeback och blev 29:e man idag, 6:40 efter segrande Johan. Lite träning på det där så...

Resultat från Cykel & Fjäll GP hittar ni här

7 kommentarer:

  1. Tack för rapporten, cyklisten med punkan heter Andreas Arvidsson. På sin logg på FB är du utnämd till dagen hjälte :)

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder. Själv kom jag 65a om jag inte tar fel.... Inte sist i alla fall och inga punkor! :-)

    SvaraRadera
  3. Henrik Nyström, Norberg CK körde in på en fin 12e plats på Solleröloppet också. Säger ju en del om nivån på svneska elitlöpare! Eller svenska elitcyklister... :-)

    SvaraRadera
  4. Härlig läsning, synd man inte var där så man tackar för rapporten!

    SvaraRadera
  5. Bra rapport!!!
    Mer sånt :)

    SvaraRadera
  6. Härlig läsning!
    /Mollo

    SvaraRadera