Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-05-09

Läggdags...

Jag är trött och ska/måste/kommer strax sova. Bara några fler ord från dagens fruktansvärda händelse.

Wouter Weylandt som bara blev 26 år skulle bli pappa i höst. Bilderna från vurpan kommer jag nog aldrig att glömma, inte som det känns nu i alla fall. Har faktiskt tittat på dom fler gånger också. Det var så tydligt redan första gången jag såg bilderna i direktsändningen, att det där var slutet. Det tycks vara lite oklart om själva vurpan, men de flesta källor säger att han kommit för långt ut i en kurva på serpentinvägen och sedan fallit ner till vägen nedanför. Några säger att han kraschat in i muren bredvid vägen där han låg. Kanske är dags för ett nytt säkerhetstänk när det kommer till cykeltävlingar? Problemet är ju tyvärr att cykeltävlingar sträcker sig över så långa sträckor, det blir väldigt svårt och oerhört dyrt att säkerställa en hel tävlingsbana. Men stup och andra uppenbara säkerhetsrisker kanske behöver extra skydd i någon form. Nät, vadderingar eller kanske staket? Kanske krävs bara tydligare markeringar av farliga partier. Att bara tävla på avstängda rundbanor känns tyvärr inte som något alternativ heller då själva själen i sporten skulle försvinna. En liknande vurpa som jag kommer att tänka på i samband med detta är Fränk Schlecks vurpa i Schweiz runt 2008. Nu känns det som om han han hade än mer tur än jag ansåg att han ändå hade då. Jag gissar att Fränk känner lite samma sak, att han hade en otrolig tur den gången och idag berättar han nog lite extra noga för sina nära och kära att han älskar dom.
...
199Kasper Klostergaard Larsen (Den) Saxo Bank Sungard
200Daniele Righi (Ita) Lampre - ISD
201Claudio Corioni (Ita) Acqua & Sapone0:09:33
202Jorge Azanza Soto (Spa) Euskaltel-Euskadi
203Adam Blythe (GBr) Omega Pharma-Lotto
204Patrick Gretsch (Ger) HTC-Highroad
205Graeme Brown (Aus) Rabobank Cycling Team0:13:33
206Chris Barton (USA) BMC Racing Team
DNFWouter Weylandt (Bel) Leopard Trek

1 kommentar:

  1. Jag har inte sätt vurpan! Stog med en kund på jobbet och hörde det, blev alldeles kall i kroppen när jag hörde vad som hade hänt. Fy fan. Tråkigt att behöva säga det men jag vet hur hans familj har det nu.

    SvaraRadera