Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-05-21

Hempendling och Cykel & Fjäll GP

Ett inlägg som handlar min hempendling igår, tillägnat Mattias Nilsson

Där borta skymtar en äng i Olsbacka

Blondinbella

Skövde-lera på skon

Här börjar det första grusvägspartiet på Cykel & Fjäll Grand Prix. Svagt utför på asfalt och sedan in på grusvägen, som är en 70-sträcka. Första kurvan där nere kan ju bli lite spännande när 100 cyklister vill vara först i 70 km/h på en grusväg. Eftersom tävlingen är ny så vet jag ju inget om hur den kan tänkas vara, men bansträckningen gör den väldigt intressant. En landsvägstävling för tävlingscyklister (och motionärer på en 85 km lång bana) på 138 km med 27.4 km grusväg och flera av de längsta backarna i närheten. Jag kan garantera att målkamera inte kommer bli nödvändigt eftersom fältet kommer vara väl utdraget när cyklisterna går i mål uppe vid hopptornen. Fem bergspris finns också och backen upp till första bergspriset är grusväg vilket får mig att tro att tävlingen kommer sätta fart på allvar där. Redan efter 42 km alltså.
Jag gillar ju tävlingar där man garanteras att bli trött, det här är nog en av dom. Förhoppningsvis en framtida svensk klassiker. Ska vi tro att Fredrik Ericsson vinner? Eller ska hemmaklubbens Magnus Darvell sopa hem det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar