2010-11-30

Vinterdistans

3.46 idag med en snittpuls på 146. Gick ut lite lugnare idag än tidigare men kunde då istället trycka på lite extra på slutet. Nu är jag så där skönt distans-matt som man ska vara efteråt. Åt inget under dagens pass och klarade hålla hungerskänslorna borta till 2.20, då drack jag en skvätt och kunde ånga vidare. Småkallt på några ställen. Det går inte fort, men det är fortfarande kul. När man cyklar ensam kan man tro att man är hur bra som helst också, värre blir det väl när jag tränar med sällskap.








Utecykling!

2010-11-29

Man har väl kört tjugor

Dagar som dessa tackar jag min lyckliga stjärna att jag sparat ner 38 internationella CX-tävlingar på datorn. För er som för statistik kan jag berätta att det blev två stycken intervaller om 20 minuter på ca: 290 watt.

Danny MacAskill on the Streets of London

2010-11-28

Mumien.se, väcker liv i din trasiga telefon

Om du, liksom jag, använder din telefon jämt och ständigt och ibland också tappar den så vet du att den lätt kan gå sönder. Jag skaffade i vintras en Satio för att få lite bättre kvalité i mina mobilbilder. Eftersom jag allt som oftast fotar med mobilen på träningar och vid spontana händelser med familjen. I somras när jag cyklade hem från jobbet och skulle fota för er bloggläsare så tappade jag min telefon. Tänkte först att den kanske ändå klarar fallet... Men så såg jag den träffa marken, studsa in under cykeln, landa med skärmen ner i gruset och någon hundradels sekund senare köras över av mitt bakhjul. Touch-skärm nedtryckt i grus är inte bra för funktionaliteten i en touch-telefon. Så jag blev givetvis väldigt ledsen och funderade länge och väl på om jag skulle lämna in den någonstans (men vart?) för reparation, eller om jag skulle plocka ut en ny på försäkringen (1500:- i självrisk) eller om jag eventuellt skulle invänta någon ny telefon av senaste modell. 
Så på Faluns deltävling av CX-Cupen fick jag ett tips om Mumien.se, inte nog med att de lagar telefonen med originaldelar till ett vettigt pris. Det går snabbt också. 
En gång tidigare har jag haft en telefon på lagning, då genom min återförsäljare av telefonen. Det tog väldigt lång tid och kostade en del. Genom Mumien.se får man tillbaka telefonen redan efter någon arbetsdag. Och i dagens samhälle klarar man (jag) sig (mig) inte länge utan en välfungerande fintelefon. Så nu, Adam Steen, vet du vart du skall skicka din iPhone när du tappat den i stengolvet. 
Nu hoppas jag ju visserligen att jag aldrig mer har sönder någon telefon (eller kamera), men om jag gör det så vet jag vart jag direkt skall skicka den.
Mumien.se är också engagerad i cykelsporten och sponsrar Team Mumien.se, kika gärna in deras cykelblogg.

My new blog

While you are waiting for the Superprestige Cyclocross live stream to begin you can check out my new blog. All in english. A Swedish Cyclist

Live stream Superprestige cyclocross Gieten

Min adventsgåva till er trogna läsare. 14:50 börjar sändningen och starten går 15:00.
http://superprestige.vt4.be (officiel)
http://sportstream.yolasite.com/ch-4.php
http://sportstream.yolasite.com/ch-3.php
http://sportstream.yolasite.com/ch-2.php
http://sportstream.yolasite.com/ch-1.php

While you are waiting for the Superprestige Cyclocross live stream to begin you can check out my new blog. All in english. A Swedish Cyclist

2010-11-27

Kylig kille

Friskt ute idag.

Jag är på väg mot nya mål, det och Toftbyn.

Pärlor i ögonfransarna är det nya svarta 2011.

Här skulle det kunna gå undan, men fem sekundmeter i ansiktet var allt som behövdes för att jag skulle hålla promenadhastighet.

Det här har vi ju sett förut, men man kan aldrig få för mycket av Skuggarvet.

Var ute i 2½ timme med snittpuls på 150 och maxpuls 171. Polaren visade -10 hela passet, men den kan å andra sidan inte visa lägre temperaturer heller. Ett tag kändes det bra, sen skitdåligt så jag åt lite marsipan. Då kändes det bra igen och på slutet kunde jag höja intensiteten en aning igen. Det gick väl kanske inte så fort, men det var kallt. Åkte Toftbyn-Svärdsjö-Sundborn-Kolbergsbo-Hobborn-Skuggarvet-Hem.
När jag kom hem gjorde jag i ordning ett stort glas O'boy och satte mig framför världscupen i CX med Filip, vi kollade på när Sven skänkte bort en andraplats och Niels vann enkelt.

Live Stream Cyclocross World Cup Koksijde

Världscupcirkusen gästar idag Koksijde. Sändningen startar ca: 14:45 och loppet startar klockan 15:00.
http://sportstream.yolasite.com/ch-4.php
http://sportstream.yolasite.com/ch-3.php
http://sportstream.yolasite.com/ch-2.php
http://sportstream.yolasite.com/ch-1.php

Utecykling eller vinterkyckling?

Men för att det skall bli aktuellt med utecykling krävs nog att jag hittar min andra vinterhandske först..

2010-11-26

Team Kalas värvar stort under övergångsperioden

Kan väl bara konstatera att dom kan bli ganska tråkiga att ha att göra med på långloppen i sommar. Men kanske mest intressant är väl att se om Matthias får bli en del av den berömda Team Kalas-bloggen, och hur den utvecklas under 2011.


"Till säsongen 2011 förstärker Team Kalas sitt lag med ytterligare en stark dalacyklist - Matthias Wengelin.
Wengelin som blev den första att vinna Cykelvasan, 2009, har gjort en bra säsong 2010 i tyska proffslaget Firebike Drössiger. Under året lyckades Matthias vinna Grenserittet i Norge och försvara sin U23 mästartitel i XC under Svenska mästerskapen i Rättvik.
Till säsongen 2011 fortsätter Matthias sin satsning tillsammans med Magnus Darvell, svensk mästare XC 2010, och Mattias Nilsson, svensk mästare Marathon 2010. Samarbetet med det norska laget Raumerrytter SK och Ole-Christian Fagerli, norsk mästare XC 2010, kommer att fortsätta även under 2011.
2011 siktar Team Kalas på att köra världscupprogrammet, större internationella tävlingar samt ett flertal större långlopp i Norge och Sverige, så som Birkebeinerrittet, Raumerrittet och Cykelvasan.  Att försvara ”mästartröjorna” inom laget är också ett självklart mål.
Mattias Nilsson- Att Matthias Wengelin är en kanonförstärkning i laget är självklart. Vi har känt varandra sedan barnsben och känner varandras styrkor, vilket vi säkerligen kommer att dra nytta av.
Magnus Darvell- Med Matthias i laget kommer vi att ha ett ännu starkare lag till 2011. Ytterligare en cyklist i laget gör att vi kan vara med och fightas än bättre i de viktiga loppen.
Matthias Wengelin- Efter en säsong som varit mycket upp och ner så var målet inför 2011 att flytta "basen" hem till Sverige igen och ändå ha ett bra internationellt tävlingsprogram. Att köra med Nilsson och Darvell känns väldigt inspirerande och som ett steg i rätt riktning för att utvecklas ännu mer som cyklist."

Öijer international

Nu har jag lagt in en översättningsknapp här till höger. Så alla ni som inte förstår vad jag skriver nu behöver bara välja ett språk ni förstår. Eller så kan man öva på nya språk genom att först läsa på ett språk ni förstår och sedan byta till ett språk ni vill lära er. Själv provade jag både arabiska och kinesiska utan att bli något klokare.

2010-11-25

Skidat

Christian Teledahl innan passet, spänstig som få.

Skidstadion har nu en slinga! Man behöver alltså inte längre åka fram och tillbaka, nu kan man åka runt runt istället. Skitkul! Tyvärr har man fortfarande inte gjort något åt motvindshelvetet från hästskon och upp mot vägen.

Det blev 16 varv för min del (tror jag). Lite drygt 48 minuter med en snittpuls på 161 och maxpuls på 183. Träning med sällskap är allt som oftast bättre än ensamgnugg, det kände jag idag. Med CT i hasorna gick det ju inte att börja fisåka. Så det var bra på alla sätt och vis, mer kvalité och mindre skidpromenad. Möjligen att mina hälsenor/vader/ljumskar/magmuskler inte håller med mig imorgon, men det tar vi då.

SM på Sollerön 2011 - tävlingsbanan

"En förändring jämfört med i år blir det 2011. Varvet som körs blir något kortare eftersom svängen in i Vinäs försvinner i och med den nya förbifarten.

Men antal varav, sex för herreliten och fyra för dameliten, blir de samma.

- Varvet blir kanske tre kilometer kortare, säger Leif Resar."

Källa: http://www.dt.se/sport/article811045.ece

Varvet blir alltså ca: 31 km i år vilket ger en totallängd om ca: 186 km för herreliten. Så här såg banan ut 2010 och det är alltså svängen in i Vinäs som försvinner, och därmed den där tighta högerkurvan där fräningar sågs gena genom gräset på midsommarafton 2010:

En del cyklister, däribland jag, och åskådare tyckte inte banan var speciellt rolig. Men precis som förra året så tänker jag inte klaga speciellt mycket då den ju faktiskt passar mig väldigt bra. Att varvet blir som det blir kan ha att göra med att Gesunda är/var Huvudsponsor för SM, och då vill man givetvis ha ett varv som passerar Gesunda mer än bara en eller två gånger.
Nedan ser du SM-banan med ett grönt, mycket vackert, streck där jag tror att den nya vägen går. Vi slipper alltså ett par igångdrag (kort backe, farthinder och tvär kurva).


Det viktigaste är väl ändå att vi fortsatt åker genom Ryssa på Midssomarafton:

En skum tomte på bussen

50 minuter från uppvaknande till att barnen, med frukost i magen, var lämnade på dagis. Helt okej ändå. När jag har jobbat klart idag väntar sex lediga dagar. Ska bli skönt det. Inleder nog ledigheten med ett kvällspass skidor, ska dock ha fästvalla på denna gång. När tror ni dom drar längre spår på Lugnet? Någon annan som ska kvällsåka skidor? Jag hoppas på att kunna vara där 21.

2010-11-24

The Trashmen - Surfin' Bird ( 1963 )


Den här tröttnar man aldrig på.

Tågbloggen

Tåg till jobbet i morse, som alltid då jag börjar 06:00. Köpte biljett innan avfärd men slapp visa den. Har lite känningar i magen från gårdagens övningar faktiskt, det var nog tur att det bara blev en kvart. Dagens tunga fråga är annars om jag skall slakta mitt Youtube-konto för att kunna gå från två till ett Google-konto. För att göra det måste jag alltså radera mitt nuvarande Youtube-konto och starta om med ett helt nytt. Känns ju lite jobbigt, som ni säkert förstår. Adsense går ju också förlorat, men det känns inte som någon större förlust.

2010-11-23

Skidpremiär FTW!

Klockan 21:45 idag var det dags för vinterns skidpremiär med skidor av senaste modell

Lugnets skidstadion i all sin prakt.

Ni kanske undrar hur länge/mycket jag åkte? Jorå så att. Det blev fem varv runt Lugnets spår. Det gör ni väl inte om i första taget? Nu är det ju som så att spåret bara mäter 500 meter, men det tar givetvis inte bort bragdstämpeln från min insats. Ett tag funderade jag på två varv till, men så kom jag på att det ju faktiskt är mer än fyra år kvar till VM på hemmaplan. Dumt att bränna allt krut nu liksom. Så det blev en kvarts skidande. Jag skulle kunna säga att jag åkte så lite för att jag är klok och inte vill dra på mig skador så här i början, utan jag öppnar lugnt och stegrar träningen allt eftersom. Men egentligen hade jag inte så mycket mer tid och det var rätt tråkigt att åka runt nere i stadion. Att det gick en aning långsamt förklaras givetvis med hård vind, nysnö från kanonerna i spåren, inget fäste, gamla skidor, dåligt glid och så vidare.
Hellre lite träning än ingen träning!

The return of Bussbloggen


Sitter på 254an med avgångstid 18.47 från Borlänge resecentrum. Som alltid är det bussen till Falun som är det bästa med Borlänge. Idag känns det som om det tar längre tid än vanligt, hemlängtan? Imorgon öppnar jag klockan 6 så då blir det tåg. Första två gångerna jag åkte tåg köpte jag biljett innan jag satte mig på tåget, men ingen kollade biljetten så gången efter det tänkte jag köpa biljett på tåget men ingen konduktör kom. Senast jag skulle åka tänkte jag också "köpa biljett på tåget", då kom en konduktör för första gången och jag fick betala. Och som jag betalade; 155 kronor för sträckan Falun-Borlänge. Känns som om det blir förköp imorgon..

Matlagning

Här står jag och gör lunch. Funderar lite på träning också. Ska det bli något tränat så lär det bli i kväll när barnen somnat. Skidpremiär i form av ett sent kvällspass på lugnet kanske. Är det fler med kvällsskidplaner?

2010-11-22

En plan

Det här med att göra träningsprogram blir ju bara svårare och svårare med åren.. Förr, när jag var ung och överladdad var det ju bara att bestämma när jag ville träna vad och sedan anpassa livet efter vad som skulle tränas. Nu är jag klokare, har mer i livet och därmed svårare att ens kunna träna. När jag ska göra ett träningsprogram (vilket jag gör otroligt sällan...) så börjar jag med att placera ut de tävlingar jag vill åka och kategorisera dom efter hur viktiga de är för mig. Tre kategorier duger gott.
Kategori 1 är tävlingar som betyder mest. Vissa vill bara ha en tävling per säsong att lägga allt krut på, jag har gärna kört med ungefär tre race där jag verkligen verkligen vill göra något bra. Inför dessa planerar jag träningen väldigt noga veckorna inför tävlingen så att jag får den uppladdning som jag tycker passar mig och som jag tror på.
Kategori 2 är tävlingar som är ganska viktiga, men allt kretsar ändå inte kring dom. Här kan sista veckan vara lite extra kinkig för att det skall kännas bra i skallen när jag står på startlinjen.
Kategori 3 är tävlingar där resultatet inte spelar någon roll utan kan mest ses som en del i träningen. Här tas det inte ut någon extra vilodag eller tränas extra inför tävlingen, utan dessa race är mer att se som bra tillfälle att öva i skarpt läge.
När jag placerat ut tävlingarna i kalendern så är det dags att kolla på andra dagar som är viktiga. Så som födelsedagar, konferenser, skolavslutningar och dagen efter firmafesten, där det kanske inte kommer gå att träna alls. Går man i skolan eller jobbar så lär den tiden också in i kalendern och när det är klart börjar man få en översikt om när man kan träna hur mycket.
Periodisera. Som cyklist brukade jag dela in vintern i tre delar. En komma igång igen efter föregående säsong-del, en försöka bli starkare, lättare, snyggare, uthålligare-del och så när det börjar närma sig vår kommer bli snabb-delen. Utöver detta brukade jag dela in träningen i ett treveckorsschema där jag hade en lätt, en medel och en hård vecka. Detta eftersom jag inte pallar att bara köra hårda veckor men tror att det är bra för utvecklingen att köra riktigt mycket ibland. Därför kommer en lättare vecka efter en hård för att kroppen skall ta till sig av träningen och utvecklas istället för att bara brytas ned. Så i första perioden funderar jag på vilka typer av träningspass som är lämpliga och slänger ut dom på tre olika tuffa veckor. Sedan gör jag samma sak med period två och period tre.
Nu är det bara att försöka passa in träningspassen under de dagar som jag har möjlighet att träna. Hur enkelt som helst! Nu ska jag väl ärligt talat säga att jag nöjer mig med väldigt lite i år och är mest glad om jag kan träna. Har jag inte tid att träna på dagen så kan jag ju alltid gå upp halv fem och träna innan jobbet.
Nu lever jag efter lite enklare standard och har inte så höga krav på mig själv längre...
Träning 0 gånger i veckan: Katastrof.
Träning 1 gång i veckan: Värdelöst.
Träning 2 gånger i veckan: Fungerar lite som bromsmedicin; blir inte bättre, men blir inte heller sämre lika snabbt som om jag skulle gå utan utan träning.
Träning 3 gånger i veckan: Bibehåller ungefär den nivå jag var på veckan innan.
Träning 4 gånger i veckan: Nu börjar det likna något, med denna mängd går det ju att utvecklas.
Träning 5 gånger i veckan: Riktigt bra, nästan optimalt faktiskt.
Träning 6 gånger i veckan: Elitfasoner.
Träning 7 gånger i veckan: Dags att skaffa ett jobb.

Rätt svar på dagens fråga

13.11. Jodå så att.

Favorit i repris

Körde lika som jag gjorde i onsdags, nämligen 300 watt till utmattning och sedan tre stycken spurter efter det. Sedan förra gången har jag kört ett distanspass på tre timmar. Idag kunde jag köra längre på 300 än jag kunde förra veckan då jag satt i 9 minuter och 24 sekunder.
Hur länge tror ni att jag klarade idag? Den som gissar närmast vinner två energigel.

2010-11-20

Bicycle fight

Tre timmar distans på vintriga vägar

Första kvarten gick långsamt, då stannade jag och pumpade i lite mer luft i bakdäcket. Sedan rullade det på bättre. Kände mig nästan som en duktig cyklist under den första timmen. Strax efteråt började mitt knä göra ont och efter en och en halv timme så började energin ta slut så jag fick slå av något på farten. Passet blev betydligt längre i tid än jag ett tag trodde att det skulle bli. Men det är väl bara bra egentligen då jag behöver varenda minut träning jag kan få. Lite drygt tre timmar blev det i sadeln idag. KING!
Varpan i snöfallet

Rättviksvägen

Mack i korsningen Rättviksvägen/Sågmyravägen

Sågmyravägen

Damm

Solarvet mellan Sågmyra och Rexbo

Vilda djur(!?) i skogen

Skönt när man är trött, det är motvind och 3-4 centimeter snö på cykelbanan

Live stream GVA trofee Hasselt

Lercross i Hasselt, som står som värd för dagens deltävling i GVA Trofee. Arrangören har pumpat bort 1000 liter vatten per minut från tävlingsbanan och all träning på banan har varit förbjuden inför tävlingen. Det blir smutsigt. 
14:50 börjar sändningen och starten går 15:00.

2010-11-19

En rackarns arbetsdag

Är på väg hem från Borlänge nu. En arbetsdag med mycket att göra, i kombination med de fyra tidigare dagarna gör att jag nu är helslut. Skönt med helg faktiskt. Få koppla av ett par dagar och ladda om batteriena. Funderar för övrigt på att sluta med sådana här helt värdelösa inlägg.

Frukoststund

Börjar klockan 10 idag, skönt med sovmorgon men drygt att sluta sent. Idag har jag en uppgift; jag skall göra ett träningsprogram som sträcker sig mars ut. Att jag inte bara gör program till och med Vasaloppet beror på att det blir för tomt efteråt annars och risken är stor att jag latar mig som i våras. Tanken är ju att jag ska orka cykla i sommar också.

2010-11-18

En dag som alla andra dagar

Det var inte direkt jättemånga som skulle till Gävle klockan 05:30.

Min arbetsplats. Ibland sitter jag och tänker att jag är ute och cyklar jättefort.

Blåbärssoppa med jättemycket socker finns i en automat nära mig. KING!

Barnhämtning. Jag följer givetvis trenden med vita tubsockor.

Kul med snöhögar på väg hem från dagis.

Nu på kvällen har jag varit småbarnsföräldertrött och somnat i soffan trots familjärt sällskap. Det har blivit några relativt sena kvällar kombinerat med många tidiga uppstigningar denna vecka. Imorgon börjar jag jobba klockan 10. Slipper alltså gå upp före tuppen. Sömn är ju rätt viktigt ibland, men just nu funderar jag mest på om jag vill ha en BMX eller Dirtcykel.

En kvart vid datorn

Lunchbuffé i Borlänge

70 spänn inklusive läskeblask, som hittat. Mig kommer de inte tjäna en krona på.

2010-11-17

Lite från min dag

Nu är jag trött. Snart skall jag sova för imorgon börjar jag 06.00. Det blir inte mer spännande än så här just nu.