Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-11-25

SM på Sollerön 2011 - tävlingsbanan

"En förändring jämfört med i år blir det 2011. Varvet som körs blir något kortare eftersom svängen in i Vinäs försvinner i och med den nya förbifarten.

Men antal varav, sex för herreliten och fyra för dameliten, blir de samma.

- Varvet blir kanske tre kilometer kortare, säger Leif Resar."

Källa: http://www.dt.se/sport/article811045.ece

Varvet blir alltså ca: 31 km i år vilket ger en totallängd om ca: 186 km för herreliten. Så här såg banan ut 2010 och det är alltså svängen in i Vinäs som försvinner, och därmed den där tighta högerkurvan där fräningar sågs gena genom gräset på midsommarafton 2010:

En del cyklister, däribland jag, och åskådare tyckte inte banan var speciellt rolig. Men precis som förra året så tänker jag inte klaga speciellt mycket då den ju faktiskt passar mig väldigt bra. Att varvet blir som det blir kan ha att göra med att Gesunda är/var Huvudsponsor för SM, och då vill man givetvis ha ett varv som passerar Gesunda mer än bara en eller två gånger.
Nedan ser du SM-banan med ett grönt, mycket vackert, streck där jag tror att den nya vägen går. Vi slipper alltså ett par igångdrag (kort backe, farthinder och tvär kurva).


Det viktigaste är väl ändå att vi fortsatt åker genom Ryssa på Midssomarafton:

7 kommentarer:

  1. Synd, med en så lätt SM-bana kunde de gott lägga till minst ett varv helst två

    SvaraRadera
  2. Jag tror det blir en bra bana, trist med ett jättevarv och några små på slutet. Största minuset tycker jag är att skeerbackarna uteblir :-/ T

    SvaraRadera
  3. Varför inte bara åka gesunda-sollerön-geusunda osv? Men då åker man ju inte igenom Ryssa, vilket är tråkigt..

    SvaraRadera
  4. Tony: Jag håller med, men tänker inte gnälla om längden då 18 mil är mer än tillräckligt för en motionerande småbarnsfar.
    Kimpan: För att man skulle krocka på bron?

    SvaraRadera
  5. Ja, längden är nog mer än tillräcklig för oss motionerande flerbarnsföräldrar :-). Jag tänkte mer på de så kallade elitcyklister som deltar ;-)

    SvaraRadera
  6. Vägen har väl 2 körfält? ;) Dessutom tar de väl ett antal minuter innan man möts isåfall.
    Men men, inget att diskutera nu ändå :)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker man kan bygga en ny bro till Sollerön för SM. Förslagsvis mellan Ryssa och Isunda, för vi vill ju givetvis ha med Ryssa.

    SvaraRadera