Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-07-03

Miss av kommissarie på Veteran-SM?

Läste precis på Tom Wieselblads blogg att man under tempot på Veteran-SM nekat cyklister till start på grund av att de inte haft handskar på sig. Man har inte heller varit konsekvent i startnekandet då vissa tillåtits starta trots att de inte burit handskar. Bland annat Tom, som vann H30-klassen. Först tänkte jag att egentligen får ju cyklisterna som nekats start skylla sig själva som inte har koll på TR. Sedan tänkte jag efter och kunde inte komma på att jag läst något om handsktvång på landsväg, och mycket riktigt så kunde jag inte hitta något efter att ha läst igenom de olika delarna av TR. Det är bara i MTB som man till i år har lagt till en tvingande regel angående handskar. Kanske hade kommissarierna på Veteran-SM läst mitt omdebatterade inlägg angående tävlingsregler som jag skrev i maj och fångat upp handsktvånget i sitt undermedvetna. Eftersom det finns en del av TR som behandlar disciplinära åtgärder (bestraffningar...) så måste ju aktuell kommissarie ha läst också där för att veta hur man bestraffar cyklister utan handskar (trots att ingen sådan regel finns).
Sammanfattat så verkar det som om man begått ett stort misstag när man nekat cyklisterna start vid Vet-SM. Tyvärr är det inget man kan göra något åt så här i efterhand. Cyklisterna borde ha protesterat till tävlingsjuryn på plats. Inte tror jag att Tom behöver vara orolig för någon diskvalifikation i efterhand heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar