Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-05-15

De som påstår att det inte sitter i materialet har helt enkelt inte haft tillräckligt bra material

Episk sommarkväll på Lugnets handbyggda stig.

Jag hade ju fått ihop det sista av tävlingshojen idag, kroppen kändes dessutom lite fräschare så det kliade i benen. Frågade frugan om lov till en liten träningsrunda nu på kvällen och efter klartecken var det bara att svida om och smörja kedjan. Pumpade upp framdäcket till nästan två bars tryck, bakdäcket tittade jag inte ens på. Lyfte först träningshojen (som saknar några hekto prylar) och sedan lyfte jag tävlingshojen och log ett riktigt fånflin. Vilken skillnad! Klev ut, satte mig på hojen och började flina igen, vilken skillnad! Smög upp till Jungfruberget och flinade lite mer. Bestämde mig för att göra en riktig banprofil över vår XC-bana så jag startade om pulsklockan  och skapade en egen fil för den banan bara. Harvade runt ganska sakta och njöt av följsamheten i tubdäcken över rötter och småsten. Funderade lite på hur härlig cykelsporten ändå är, där man trots den hårda kravprofilen för utövarens fysik kan "köpa sig snabb" med fint material.
Bestämde mig för att köra en vända i Högbo för att se vad dålig form och bra cykel kan ge. Jag hade ju ändå vilat fem dagar i rad och känt mig ganska hängig. Senaste passet jag körde var ju just backintervaller i Högbo.  Då noterade jag en bästa tid på 5.35, idag smiskade jag upp mig själv på 5.10. Tjugofem rackarns sekunder snabbare! Tiden säger ju er ingenting. Som jämförelse kan ni ta Fredrik Ericssons tider från sitt racerpass den fjärde maj, då åkte han fyra gånger på tider mellan 4.29 och 4.41. Och han är ju inte dålig. 30-40 sekunder långsammare, med MTB, känns ju helt okej. Lite träning på det här så...

Det känns riktigt knepigt att inte vara i Skövde nu och skaka vad inför Billingeracet som avgörs imorgon. Men å andra sidan vet jag ju att jag inte är så värst jättebra just nu heller. Så det skulle inte kännas lika fantastiskt att tävla som jag gärna föreställer mig. Eller ja, det skulle nog kännas fantastiskt att tävla, men kroppen skulle nog inte vara lika fantastisk som förr. Jag tänkte ju i vintras att Billingeracet skulle jag köra, bland annat. Men det kommer ju fler år.

Nu till något helt annat... Ni som, precis som jag, missade den episka sjunde etappen av Giro d'Italia behöver inte gråta för det. Nu för tiden finns ju både Internet och Youtube. Bland annat. Så i princip de tre sista milen finns att se här:
Giro d'Italia 2010 etapp 7, del 1/5:


Del 2/5:


Del 3/5:


Del 4/5:


Del 5/5:

2 kommentarer: