Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-04-03

Tzatziki i Falun

Ronya och jag har varit barnfria en lång stund idag. Min syster Camilla kom och tog med sig barnen någon gång efter klockan 12. Ronya och jag firade med att gå på stan i lugn och ro. Och givetvis äta på restaurang, i lugn och ro:
Tjockt med mat. Uppifrån och ner: Friterade bläckfiskbitar, lammspett, grönsaksspett, oxfiléspett och kycklingspett. Detta på ett stort lass med ris och en egentligen för liten klick tzatziki bredvid. Det är svårt att inte bli mätt om man äter upp maten på restaurang Tzatziki. Till detta drack jag en öl modell stark. Det är ju ändå Flandern runt imorgon. Och i belgien dricker man öl. Har jag hört.
Många gånger har jag önskat att jag bodde i Belgien. Inte för att jag gjort mer än passerat igenom landet i bil. Men Belgien är ju Belgien. Där finns cykelcrossen, kullerstenarna, kantvinden och alla omtalade Berg. Älskar att se cykeltävlingarna som sänds därifrån. Ni som bara tittar på Touren eller de största cykeltävlingarna missar verkligen något om ni inte också kollar på de lite mindre tävlingarna som går nu i Belgien. Kolla in livestream-sändningarna så får ni se. Helst ska det vara någon enstaka plusgrad, regn och blåst. Tävlingarna är liksom tävling från start. Man får inget gratis och det blir publikfriande cykling. I de största loppen och i andra länder är det vanligare att en grupp utbrytare kommer iväg och sedan vevas in lagom till avgörandet. I belgianien är fältet ofta utspritt i grupper som alla slåss mot kantvinden och varandra. Man släpps inte fram i klungan, man får lov att ta sig fram. Ah. Det verkar vara så härligt och vackert.
Jag har faktiskt fått ett stort sug efter landsvägscykling denna senvinter/vår. Tror det beror mycket på nätsändningarna från dessa tävlingar. Jag gillar när det är lite grisigt. Hade jag fått vara junior igen så hade jag gärna flyttat dit. Hör ni det juniorer och unga elitcyklister, ta chansen!

1 kommentar:

  1. Du kan ju alltid göra en fräsch satsning i veteranklungan? Finns säkert gubbkermesse i Belgienland som du kan åka på!

    SvaraRadera