Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-02-09

Positiv träning

Kortet taget i sista korsningen innan hopptornen. Provade telefonens panoramafunktion och jag tycker det blev rätt bra. Lite missfärgning vid sammanfogningarna bara, men inga tydliga skarvar i övrigt. Med panoramafunktionen tar kameran tre kort som den sedan "limmar ihop" till ett foto.
Dagens pass var mitt andra cykelpass sedan 12:e december och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Fick med mig Oscar på lite backintervaller i Högbo, bilvägen upp till hopptornen i Falun för er som inte känner till Högbo. Egentligen är Högbo ett bostadsområde på berget, men äsch. Överkurs. Senast jag cyklade var jag ju en katastrof i backarna, så jag hade inte speciellt höga förväntningar idag.
Redan från starten av första intervallen så gled Oscar sakta men säkert iväg och jag tänkte att det var nog lika bra att vänja sig vid detta, motionär som jag är. Men när vi åkt ett par minuter så stabiliserade sig luckan och strax efter det började jag ta in på honom igen. Kom väl in på rulle efter ungefär fyra av de sex minuter som backen tog. Höll sedan hjulet hela vägen upp. Tiden blev 6.06 enligt min klocka, men tyvärr hade jag ingen pulsmätning i den intervallen.
I den andra intervallen tänkte jag försöka att inte ge Oscar någon lucka direkt och lyckades, men plötsligt så slog han av rejält på tempot efter ungefär en minut. Resten av intervallen och de efterföljande tre fick jag åka ensam. Han kände sig inte bra och åkte hem istället. Lite tråkigt då jag tar i mer och får bättre träning med sällskap.
Eftersom ni gillar siffror så ska ni få några. Först har jag lite tider från Högbobacken 2008, min bästa säsong som cyklist:
24/2 2008
6.36
6.31
6.18
6.23
6.15
6.39
5/3 2008 i sällskap med Robert Österling och så gott som barmark
6.06
6.00
?
6.13
5.57
6.38

Idag hade jag:
6.06
6.43 ( snitt/maxpuls: 175/184 )
6.44 ( snitt/maxpuls: 173/180 )
6.37 ( snitt/maxpuls: 175/181 )
6.35 ( snitt/maxpuls: 175/181 )
Skulle faktiskt tro att vi hade ett långsammare underlag idag, och med frånvaron av cykelsatsning så känns tiderna verkligen som något jag kan leva med. Så det var en positiv dag. Lägg till slakten hos Anders Lind sedan och dagen var fullbordad.

Träningsfakta:
Tid: 1.12.14 min
Distans: 19.5 km
Snitt/maxhastighet: 19.3/49.6 km/h
Snitt/maxpuls: 148/184
Höjdmeter: 515
Väderförhållanden: - 1 och snöfall

Totalt sedan 100 dagar kvar (27:e november)
30 timmar 52 minuter skidor (383.5 km på 22 träningar och en tävling)
13 timmar 37 minuter cykel
4 timmar 26 min löpning
2 timmar 05 min styrketräning

1 kommentar: