Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-01-22

Mer om dagens pass

Kom upp till Lugnet utan allt för stora förhoppningar om varken form eller skidor, ville inte förvänta mig för mycket av materialet. Och formen var dålig redan innan jag blev sjuk och vilade tre dagar... Klev upp på Lugnets Skidstadion och hoppades slippa träffa folk som jag känner. Började glida iväg in i första motlutet och kände hur det bara släppte hela. jävla. tiden. Bakhalt de luxe var syptomen och jag oroade mig för en diagnos i stil med; För styva skidor. Så jag vände ner igen till min hemliga vallaburk med tillhörande kork och klafsade på ett lager, gjorde fästytan lite längre när jag ändå höll på. Ut på stadion igen och nu gick det bättre. Lite tjuvsläpp där backarna nöp till, men annars gick det att leva med. När jag åkt en stund började jag få in tekniken bättre och slapp nästan all halka.
Men det gjorde inget att jag halkade till någon gång per varv heller, för glidet var hur bra som helst. Motionär efter motionär fick se sig passerad. Såg hur de började staka/diagonala eller till och med saxa, och jag gled långt förbi deras stavtag.
Bäst var ändå den som jag gled ikapp vid hästhagarna. Ställde mig upp när det började gå utför ner mot stadion och han stod i fartställning, så jag tappade lite. kröp ihop innan kullen närmast stadion och var i hans rygg över kullen. Klev ut  bredvid spåret för att passera, där i nysnön gled vi lika fort. Han i spåret och jag i nysnö. Tog ett par staktag och gled förbi honom. In i spåret igen och bara gleeeed iväg. Känner att jag måste till Lugnet imorgon igen och stå på toppen och vänta in folk att glida ifrån. Härligt med fart.
Enda plumpen var en som lyckades komma ikapp mig. Jag hade väl åkt i 1.15 och var givetvis krokig och han hoppade på spåret vid stadion, strax bakom mig. Han gick upp i rygg på mig men stannade där. Funderade ett tag på om det var någon som jag kände som ville retas lite. Men det var det inte. I sista backen hade jag en del släpp och han passade på att passera mig. Men jag släppte inte iväg honom och planerade en storstraffning utför. Tyvärr svängde han in på de alternativa spåren, precis innan det börjar gå utför. Antagligen en taktisk manöver eftersom han måste varit hur trött som helst och förstod att jag skulle glidförnedra honom. Så jag räknar mig som obesegrad idag då det där nästan måste räknas som walk over.

Träningsfakta:
Distans: ca: 22.5 km
Tid: 1.43.06
Snitt/maxpuls: 160/187
Höjdmeter: 490
Väderförhållanden: -5, lätt snöfall

Totalt sedan 100 dagar kvar (27:e november)
17 timmar 49 minuter skidor (222.6 km på 12 träningar och en tävling)
12 timmar 25 minuter cykel
3 timmar 7 min löpning
2 timmar 05 min styrketräning

1 kommentar: