Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-10-13

One hundred push ups

Jag hade bestämt mig för att prova på det där med One hundred push ups. Jag vet, jag är skitlångt efter er tuffingar som gjorde det där 2008. Det står ju att ALLA kan klara 100 armhävningar efter sex veckors träning. Kan jag klara 100 armhävningar efter sex veckor så kan verkligen alla klara det. Jag vill ju bli starkare i överkroppen nu, ett litet mål jag har. Och ett färdigt program för att kunna imponera med armhävningar är ju då inte helt fel. Förmodligen är det just motivationen som ett färdigt program med löfte om att klara ett högt mål som gör att folk klarar det. Och inte just själva upplägget.
Skulle man säga åt folk att de kan göra 100 armhävningar efter sex veckor och be de träna självständigt så skulle nog inte många klara dom där 100. Men får man bara något att gå efter så går det mycket lättare. Sen gäller det ju att göra allt man ska i sex veckor också.
Dag ett är nu avklarad. Klarade ju 10 på mitt test igår, så programmet idag såg ut så här:
6 armhävningar
vila 60 s
6 armhävningar
vila 60 s
4 armhävningar
vila 60 s
4 armhävningar
vila 60 s
maxning (7...)

5 kommentarer:

  1. 100 armhävningar är tufft, för det innebär att man i hängande i räck eller bom häver sig upp, så att hakan når räck eller bom varje gång. Den korrekta benämningen för "push ups" på svenska är armböjning och sträckning i framlutande. Tyvärr används begreppet armhävning fel av de flesta, utom de som lärt sig rätt benämning från bl a idrottslärarutbildning.

    SvaraRadera
  2. Tack för rättelsen. Alla idrottslärare jag haft har nog sagt armhävning, men det var ju ett tag sedan jag gick i skolan. Kommer nog envisas med att kalla det just armhävning här i bloggen för att inte förvilla alla obildade.

    SvaraRadera
  3. Jag hakar på, passar bra nu när jag bestämt mig för att lunchgymma ett par dagar i veckan...
    Day 1, week 1 avklarad!

    SvaraRadera
  4. Jag klarar 30 lätt. Skall jag vänta 2v innan jag hakar på. Jag tror att du har en movement i rullning. Snart träffas vi och gör en sådan där stadsgrej vafan det nu heter, och lägger oss ned på Centralen och gör 100armsträckningar

    SvaraRadera
  5. Haha, det där programmet är väldigt individuellt. Vissa klarar det sjukt snabbt, anda inte alls. Jag fick köra om vecka 5 två ggr, och klarade inte alla passen vecka 6, men lyckades ändå maxa 102 ett par dagar efter sista träningspasset.
    ..och då startade jag på 41 armhävn.

    Lycka till! Du kanske har bättre förutsättningar.
    //Oskar

    SvaraRadera