Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-08-25

Dagens backpass

En backe på Jungfruberget:

Till en början brant och med kottar och små pinnar på stigen. Den delen av stigen som är högt upp på bilden, där använde jag mellanklingan fram och lättaste bak. Sedan går backen in i vår tävlingsträningsbana och den fortsatte jag upp till toppen.

TV-tornsbacken


Klassisk backe, tar ungefär fyra minuter upp. Mindre om man är snabb och ganska exakt fyra om man är långsam. Också den finns på Jungfruberget.

Sjulsarvsbacken:

Användes på landsvägs-SM när det avgjordes i Falun. Kort och brant.

Serparna:

Bra träningsbacke, användes till stora delar under SM -99. Har också använts utför vid senare falutävlingar.

Domartornsbacken:

Var med på min grisiga XC-bana under Falun Bike Week, här i gräset gick de flesta.

Högbobacken:


Slakmota med ett par knixar. Dagens längsta backe. Användes under granfondoloppet som kördes i Falun tidigare i år.

Fint med så många backar, så nära mitt hem. Alla fem finns inom 7-8 minuters cykeltur från min ytterdörr. Jag började på Jungfruberget och jobbade mig mot Högbo. Sedan vände jag och körde alla backar en gång till i omvänd ordning. Blev riktigt jobbigt redan efter vändningen. När jag körde serparna andra gången var det inte mycket kebabpizza i benen inte. Men jag bet ihop och genomförde passet. Ett riktigt hårt och bra pass, fint för moralen.
Imorgon skall jag försöka komma ut på en längre tur. Behövs inför Finnmarksturen.

2 kommentarer:

  1. Här nere i schweiz är det åxo gott om backar kan man säga!

    SvaraRadera
  2. Det är fina backar tycker jag med, asfaltsbackarna använder jag till rullskidor, och terrängbackarna till löpning.

    SvaraRadera