Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-07-16

Gissa SM-segrarna

Började känna vid ett i natt att jag nog kunde somna. Trots oroliga däcktankar och limångor i skallen. Eller limmet är inte det som luktar värst. Aquasuren som man har på däcksidorna, där snackar vi lukt. Men limmat blev det. Och jag tror det sitter kvar under tempoloppet. Vobblar lite, men det får jag leva med. Jag limmade dit det tyngre av mina två FF-Dugast. Sparar lite på lättdäcket alltså. Däckmönstret är 2.25 men limmat på en 45 mm. stor tub.
Nåja tillbaka till nästan insomnandet. Filip vaknade med skrik runt ett. Han somnade om utan allt för stora besvär. Men väckte Ebbah i dramat. Vilket resulterade i att Ronya skickade ut mig till soffan vid tre och tog fullt ansvar över Ebbah som somnade halv fem. Nu klockan sju skulle det lilla härliga kärleksbarnet upp. Jag säger då det.
Sömn är ändå överskattat.

Nu till dagens viktiga fråga, vilka vinner under SM?

På dagens tempolopp står det mellan toksnabba Wengelin, Darvell, Wetterhall, Palmberg och Lindgren i herrklassen.
Wengelin är sjukt snabb på korta sträckor och snabba banor passar honom.
Darvell är alltid bra på tempolopp, det är hemmaplan och banan passar honom.
Wetterhall har en enorm förmåga att vara bäst när det gäller. Dessutom regerande mästare i tempo på landsväg och blev tvåa på tempoloppet i MTB-SM i Norberg förra året.
Palmberg är alltid bra på tempoloppen, har några SM-guld i diciplinen och kan det här.
Emil Lindgren är landets bäste MTB-cyklist just nu och står nog som favorit hos de flesta. Grymt snabb på korta sträckor också han. Kanske är banan lite i lättaste laget för att Emil ska få nytta av sin fantastiska teknik.

Ska jag tippa dagens tempomästare i herrar seniorer blir det Matthias Wengelin. Men det kommer bli tight.

Topp tre på det andra tempoloppet på MTB som körs årligen (Borlänge Tour):
1 25 WENGELIN Matthias Föreningen Cykloteket RT 27:16,1
2 38 PALMBERG Magnus OK Hammaren 27:23,1 0:07,0
3 39 DARVELL Magnus Team Kalas 27:26,2 0:10,1

Resultat SM MTB tempo 2008:
1 348 Fredrik Kessiakoff Götene CK 24:45.1 0:00.0
2 344 Alexander Wetterhall Kvänums IF 24:47.9 0:02.8
3 347 Emil Lindgren IK Hakarpspojkarna 24:54.3 0:09.2

Som ni ser gäller det att ha marginalerna på sin sida för att nå högst upp på pallen. Jag startar för övrigt en minut bakom Magnus Darvell, kör jag ikapp honom under loppet har jag alltså goda möjligheter till att bli svensk mästare.

I XC-loppet tror jag Emil Lindgren dra längsta strået. Hårdaste motståndet kommer från Magnus Darvell och kanske Alexander Wetterhall.

Hur tror ni det går? Gissa gärna också i andra klasser. Jag känner dock att jag har bäst koll på herreliten och har därför bara valt att tippa den just nu.

2 kommentarer:

  1. Tempo: Wetterhall, Lindgren, Wengelin

    XC: Lindgren, wetterhall, Darvell

    SvaraRadera
  2. Tempo

    1: Wetterhall
    2: Wengelin
    3: Darvell

    Xc

    1: Lindgren
    2: Westergren
    3: Darvell

    SvaraRadera