Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-06-25

Missen som kostade Fredrik Ericsson guldmedaljen på Tempo-SM

Vi som, fanatiskt, följer Fredrik Ericssons blogg vet att han idag gjorde ett stort misstag inför dagens ödesdigra tävling.
Alla vet ju att cyklister bör tävla utan ansiktsbehåring. Det och vita strumpor går lite hand i hand. Så att säga.
Jag har nu forskat lite i hur stor skillnad ett skägg egentligen gör.
Efter att ha limmat på lite könshår på min stjärtliknande haka, och använt Ronyas hårtork och en toarulle för att simulera vindtunnel. Så visar mina mätningar att man tappar ungefär 17.3 sekunder på 47 kilometer tempo. Inte så mycket alltså.

Tack vare Alexanders seger så har vi nu ett tydligt recept på tempoframgångar och hur man gör för att skrällvinna Tempo-SM. Det hela är egentligen inte så svårt. Satsa först i ett antal år på att bli så bra som möjligt på MTB. Sedan kör du en del CX-tävlingar för att bli riktigt bra. Och det året du vill vinna Tempo-SM så provkör du din fina tempohoj några gånger i månaden. Det fungerade för Fredrik Ericsson i fjol och det fungerade verkligen för Alexander Wetterhall idag. Jag var helt säker på att man var tvungen att vara 10 kilo tyngre för att kunna vinna idag.
Hela topp 3 består ju av galningar som satsat helhjärtat på MTB i många år, och som kört en del cyclocross.

7 kommentarer:

  1. Kessiakoff har väl också skägg för att styrka din teori?

    MTB har kort tävlingstid, CX har kort tävlingstid, Tempo har kort tävlingstid, LVG har låång tävlingstid. Jag ser ett samband. :D

    SvaraRadera
  2. Jag vill ju få in dig i skogen, Tom.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer gärna, bara du asfalterar stigarna åt mig.

    SvaraRadera
  4. Inte bara i Sverige MTB-åkarna kört bra tempo. OS-silvermedaljören i MTB, Peraud, vann franska tempomästerskapen idag!

    SvaraRadera
  5. Jonas L: Hur förklarar du att de också blir duktiga i backar och i etapplopp då?

    Tom: Med din bländande teknik framstår alla stigar som asfalterade.

    SvaraRadera
  6. Varför ska jag förklara något du redan förklarat?

    SvaraRadera