Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-05-14

Det här blir lätt


Här har ni alla komponenter till troligtvis sveriges och även ett av världens lättaste mountainbikehjul för skivbroms. Jodå, nipplarna ligger där i också. Jämför gärna med tunga standardhjul. Shimano XTR: 1525(viktuppgift från Shimano) Mavic Crosmax: 1520(viktuppgift från Mavic). Eller de nu så populära och lätta stans-hjulen från Notubes: 1210(viktuppgift från Notubes).

En liten ordbok för er som vill lära er det viktigaste från lite olika språk:
super light mountainbike-wheels (engelska)
super léger VTT roues (franska)
super licht MTB wielen (nederlands)
super Licht MTB laufräder (tyska)
super luce MTB ruote (italienska)
kevyet maastopolkupyörän pyörät (finska)
超軽量マウンテンバイクホイール(japanska)
super-light terrengsykkel hjul (norska)
Супер-легкие колеса горных велосипедов (ryska)
น้ำมันซุปเปอร์-แสงจักรยานภูเขาล้อ (thailänska)
Superlätta MTB-hjul, helt enkelt. Jodå, jag kan mina språk.

Ni som är ute på internet hela dagarna och spanar vikter. Vilka är de lättaste hjul ni känner till? Sabine Spitz världskända lätthjul från OS vägde ju, enligt uppgift, hela 1083.

6 kommentarer:

  1. Jag har ju inte testat Sten vs. Dyrplast ännu. Men det lär ju visa sig. Oscars plasthjul höll ju hela förra året. Men det var ju tyngre rackare.

    SvaraRadera
  2. Kör du 28 ekrat? och vad är det för fälg du använder? Kör du 28 så kan dom bli lättare än mina...:-( Jag ska slänga på Innolite skivorna med aluskruv sen också så jag håller nere vikten.

    SvaraRadera
  3. Du hade inte velat haft rosa nav nu då? :) Lär bli riktigt fina, vore grymt roligt att få prova de någon gång.

    SvaraRadera
  4. Din finska är mindre bra
    Du har nämligen skrivit mtb-hjul i superljus.
    "kevyet maastopolkupyörän pyörät" är mer rätt ;)

    SvaraRadera