Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-02-06

Vilse?

Idag fixade jag firrar. Efter någon timme hade en av mina tigrar simmat in i min egenkomponerade grotta, bestående av en glasburk täckt med bottengrus. Där inne var han/hon i flera timmar. Jag blev givetvis mycket orolig. Var den deprimerad och ville vara ifred, var den sjuk och skulle dö, eller hade den bara simmat vilse? Det krävs nog en fisk för att bli vilse i en glasburk.. Nu kan jag dock sluta oroa mig, för den har kommit ut. Kände att jag ville dela med mig av den här upplevelsen.

En annan fiskighet från dagen var när jag köpte fiskarna. När betalningen var genomförd skulle jag precis till att gå, när kassörskan ville ge mig kvittot. Vad skulle jag med kvitto till tänkte jag, lämna tillbaka fiskarna för att jag inte är nöjd med dom? Få pengarna tillbaka om dom simmade lite snett? Lämna tillbaka sjuka eller döda fiskar och klaga på kvalitén?
Det var precis det jag skulle göra. Dom hade tydligen en fiskgaranti, som gör att om en firre kollapsar inom en vecka så får jag en ny. Hon förklarade att jag skulle fiska upp dom och lägga dom i en bit papper (varför just papper?) och lämna in den så skulle den ersättas. Vilken grej tänkte jag. Så borde det ju vara för alla djurarter. Överlever inte hundvalpen så lämnar man tillbaka den i lite papper. Om hästen drunknar så får man en ny... Förutsatt att man lindar in den i papper förstås. Jag förstår ju att det inte fungerar för människor, då dom ju är egenproducerade. Men ändå.
Garanti för liv!
Sen såg jag baksidorna av myntet. Jo, detta mynt hade flera baksidor... Ska det inte vara ett års garanti på allt man köper? Hade jag blivit lurad? Och jag lovar att fler än mig kan få fiskar att dö inom en vecka. Här skulle kallhjärtade individer kunna klämma ner massor av fina fiskar i en enkel glasburk utan mat eller annat. Om dom inte dödar varandra skulle dom nog hinna svälta ihjäl på en vecka. Dessa individer skulle då kunna fiska upp sina firrar, lägga dom i papper, ta med kvittot och få nya i butiken.
Den här garantin skulle behöva synas lite i sömmarna känner jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar