Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2008-11-04

+ / -

Av långloppscupens sex deltävlingar så har jag några favoriter.
Det är Billingeracet, Mörksuggejakten och Finnmarksturen. Dom sticker ut.
Ett lopp sticker ut i andra änden, så att säga.
Ändan?
Vilka gillar ni egentligen bäst?

Billingeracet gillar jag för deras vänskapliga tävlingsorganisation. Man känner sig verkligen välkommen där. Och dom har kanske den grymmaste banan. Första halvan är smått fantastisk bitvis.

Mörksuggejakten passar mig egentligen inte.
Jag kör över min förmåga i startbacken, stryper mina ben med syra och tar tvärslut lagom till dess att halva loppet avverkats. Men det är vackert. Och en riktig långloppsbana.

Finnmarksturen är ju The Långlopp.
Har man inte kört Finnmarskturen, så har man faktiskt inte kört ett långlopp på MTB än. Här finns mycket potential, historik, klassiska backar och en välkänd bana. Efter SM brukar Finnmarksturen vara den tävling i sverige som eliten vill vinna.


Tyvärr, om det nu är så synd, så kvävs dom mindre långloppen lite i Långloppscupens skugga. Långloppscupen är grejen om man vill få lite ekonomi på sin mysiga långloppstävling.
Detta gör att mindre lopp hamnar lite i skymundan. Är man inte med så är man utanför.
Jag hoppas att det inte ska behöva vara så med CX-Cupen. Som det är nu så finns det inte många små cx-tävlingar. Knappt någon faktiskt.
Och det tycker jag är synd. Dom är ju lätta att arrangera och kostar inte mycket.

5 kommentarer:

  1. Långa Billingeracet i sol är bäst enligt mig med Bockstensturen 2a. Älskar verkligen skogen ute i Åkulla.

    Vilka Långlopp finns det utanför Cupen i Sverige förutom:
    Långa Lugnet
    Snapphaneturen
    Grenserittet
    ?

    Borde vinnas en västgöta cxcup, går tävlingar i Lidköping, Tidan om de räknas, Borås och Göteborg. Plus i Jönköping och Göteborg i cupen. Vore kanske något för nästa år.

    SvaraRadera
  2. Jag har varken kört Långa Billingeracet eller Lida Loop, men min favorit är Mörksuggan. Gilla Långa Lugnet också för det var ofta ny bana och ofta mer utmaning. Jag gillar ju inte att mala grusväg så jag kör inte Långlopp längre.

    När kommer långa XC-tävlingar på 90% stig? Dvs. där vinnaren går i mål på 4-5 timmar och 25% av motionärerna tvingas bryta?

    SvaraRadera
  3. Alla som gillar att köra långlopp! åk och kör en WC cup (långlopp) de är de grymmaste och de jobbigaste jag har gjort.

    SvaraRadera
  4. Någon som vet vilken tävling som blir SM i marathon nästa år? Finnmarksturen kanske?

    SvaraRadera
  5. Vart SM i Marathon skall gå avslöjas nog någon gång i mitten av augusti.

    SvaraRadera