Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2008-10-21

Spitz hjul... ( megasuperdupernördigt inlägg!!!!! )

Ni vet ju alla att Sabine Spitz hade en sjukt lätt MTB under OS.
Vissa säger att den vägde 7.2 kilo, mer trovärdiga källor säger 7.3 kilo. Hur som helst, överjävligt lätt.
Hjulparet skulle väga 1083 och vara för skivbromsar. Vi som vet, vet att hon körde Stansfälgar och Tune-nav. Vi med lite koll vet att det då landar på 865 gram för fälgar och nav. Alltså hade hon 218 gram kvar för ekrar och nipplar.
Mission impossible.

Så jag tog tag i saken och mejlade Tune (då jag är desperat efter lätta grejer just nu) och frågade hur fan det där hade gått till egentligen, svar kom:


"----- Original Message -----
From: info@tune.de Dirk Maertins
To: Öijer

She got extra light rims from Notubes, the hubs were cnc-mashined to the limit and equipped with full ceramic bearings.

Dirk"


Eftersom jag är sugen på special-special så frågade jag vänligt om det fanns några sådana nav som jag kunde KÖPA. Jag var alltså beredd att betala för eländet.


"Öijer schrieb:
Are those hubs avalible to buy?

Kind regards,
Henrik Öijer"


Svaret kom snabbt, och skoningslöst:


"No."


Inte ett ord mer i hela mejlet.
Satan.
Jag lär kvala in till OS 2012, i London, för att få tag i vettiga prylar med andra ord.
Stans kommer nog inte med lättare fälgar snart. Men om man badar dom som finns nu (284g) i något som är surare än gräddfil, så kan man lätta Stansfälgarna med ca: 20 gram.
Ett litet kvällstips till er nördar där ute.

9 kommentarer:

  1. Det kunde jag nästan tänka mig innan. Spitz hjul var ju riktiga specialiare och det stod ju Spitz på naven med. Förklarligt att inte Tune vill sälja ett par då de troligtvis inte håller speciellt länge och kostar multum. Inte så roligt att lägga över 10k på ett par hjul som knappt håller en vecka.

    SvaraRadera
  2. Tjena Henrik. Läste på light-bikes.de att de fälgar hon kör med väger 265gr!och total navvikt på 275,5gr, lätt som sagt:)

    Tror att lösningen för dig är att köra med Pillar Spokes titanekrar. De väger ca. 3-3.3gr per eker på de längder som är aktuella för MTB hjulbygge. De finns att köpa här www.rouesartisanales.com, dock är de inte billiga, men man kan få de i princip vilken färg man vill för en "liten" penning... Då nipplar väger ca 0,3gr/st så borde det hamna på omkring 1080gr för ett komplätt hjulpar.

    En intressant variant vad hjäller nav är ju annars Extralite, totalvikten på deras skivbomsnav är 1gr lägre än tunes. Det är straight pull nav, vilket enligt de själva ska ge styvare hjul

    Peter

    SvaraRadera
  3. Hennes fälgar har nog fått ett surt litet bad. Såg på ett forum att någon hade fått sina Stansfälgar att väga 265 också.
    Jag har full koll på Extralite.
    Men enligt Tunes nya katalog så kommer deras nav nu ligga totalt 3 gram under Extralite, alltså 293 gram paret.
    Titanekrar är inget jag vill lägga pengar på.

    SvaraRadera
  4. Glöm inte vilken ram hon körde på...

    Jag ska ha en likadan nästa år, super-special lättad

    SvaraRadera
  5. Jag utgick bara utifrån din kommentar att ekrara och nipplar under 218 gram var mission impossible. Sedan är ju inte Aero Light ekrar särskilt billiga heller och skilnaden blir ju då inte så stor där i mellan. Om det nu inte är materialet du ifrågastätter.

    Läste på Tunes hemsida innan jag skrev min kommentar och den är tydligen lika "bra" uppdaterad som vanligt. Dvs, de nyaste och lättaste prylarna hittar man på de sidor som sälje dem. Är det framnavet de har lättat? De gamla ser ju lite tungt ut om man jämför med Extralite's... Dock är ju tunes baknav lättare:)

    Peter

    SvaraRadera
  6. Oscar: Borra i ramen så blir den ännu lättare!

    Peter: Det är titan som jag inte vill ha i ekrarna.
    Hjulen ska inte bara vara lätta, dom ska vara snabba och jag vill lita på dom också.

    Tunes framnav ska nu väga 104 och baknavet 189. Så framnavet blir tre gram lättare men fortfarande minst sex gram för tungt.

    SvaraRadera
  7. Banta istället!!!!

    SvaraRadera
  8. Krörde hela säsongen med titanekrar. Problemet till en början var på icke drivsidan bak där jag körde radialt. Efter att kompleterat med messingsbrickor så har det funka klockrent. Det är klart, de höll inte för min krash med 2,5 kvar på finnmarken då hjulet åkte rakt in i timmerupplaget som var där...

    Till saken hör att då jag förra året körde med samma nav och fälgar(Stans 355) hade jag större problem!

    Då ser jag ceramiklager som en större osäkerhetsfaktor

    SvaraRadera
  9. Glömde visst a skriva att jag förra året använde CX-Ray ekrar

    SvaraRadera