Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2008-09-13

Anundsloppet

Imorgon kör jag Anundsloppet i Västerås.
Tidigare i år tänkte jag också att jag skulle tävla idag.
Efter Bockstensfiaskot tänkte jag inte så mycket på att tävla. Men så i veckan här bestämde jag mig för att iaf köra Anundsloppet och Svealands nästa vecka. Lite träning är nog inte fel inför CX-Cupen.
Anundsloppet är en av dom landsvägstävlingar jag kört fler än en gång. Skandisloppet har jag nog kört flest gånger, följt av Solleröloppet. Men sen kommer nog Anundsloppet.

Första gången jag tävlade där var jag nära att komma med i rätta utbrytningen. Trots att jag var jävligt kass.
Satt bakom Sparr minns jag, det kändes fränt. Framför klungan satt ett par eller tre man och försökte hålla undan.
Så lade han plötsligt i en växel eller två och ställde sig sedan försiktigt. Guldläge,tänkte jag, och vispade till med högra reglaget.
Så pep han iväg, och jag försökte hänga på. Var dum nog att ta en förning eller två och efter någon kurva så var jag ensam.
Avhängd.

Jag minns att dom höll undan och att Sparr inte vann.
Johan Lindgren var nog junior då. Tävlandes för Falu CK. Hans pappa som jobbar/jobbade? på Shimano var imponerad av min offensiva cykelåkning.

Ah. Det var tider det.
Imorgon är det 36 elitpojkar föranmälda. Och jag räknade inte noga, men ca: 70 seniorer...
Då är något fel tycker jag. Är alla så jävla fega, eller vad är felet? Dom 20 främsta i senior imorgon bör tvångsflyttas till elitklassen, alternativt stängas av för osportsligt uppträdande.

En backe som jag inte har med på Faluns Finest men som fan förtjänar en plats, är asfaltsbacken Dössberget i Bjursås. Mätte den med polaren igår på slaktpasset. Ca 700 meter lång och 74 meter hög. Det ger 10.6% snittlutning det. Det är riktigt fint för en asfaltsbacke här tycker jag.
Men så kollade jag på Vueltan idag. Satan va det måste jobbigt att slita så länge och sedan gå in i en stigning som ofta ligger på runt 15% med branter på dryga 20%.
Dössberget är väldigt brant. Men det där måste vara något extra.
Visserligen körde jag Dössberget på 50-klingan, men den är brant och jag tog i.

Ronya och Ebbah var till Ikea idag.
Emily hjälpte sin pappa att flytta i Säter.
Så jag och Filip har slagit ihjäl tid själva. Kollat på och matat djur och sån skit. Lekt, setat i lervälling och hoppat och sånt.
Ronya ringde och undrade lite över saker att köpa. Jag tyckte att hon bara skulle köpa sådant som vi behöver.
När hon sedan kom hem så hade hon köpt massa saker, men det enda som vi behövde var Toblerone.

1 kommentar:

  1. Åka till IKEA för Toblerone är seriöst. :)

    Lycka till idag.

    SvaraRadera