Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2008-09-24

14 crossar på Lugnet idag.

Plus någon enstaka MTB.

Traditionell onsdagsträningstävling. Eller tävlingsträning om vi ska göra Westergren nöjd.
Slog till med årets högsta puls idag. Alltid något.

Börjar med lite siffror. Siffror är kul skit.

1:a heatet, 3 varv.
Tid: 22.03
Snittpuls: 174
Maxpuls: 193

2:a heatet, 3 varv
Tid: 21.51
Snittpuls: 177
Maxpuls: 189

3:e heatet, 2 varv.
Tid: 14.36
Snittpuls: 169
Maxpuls: 189

Eftersom jag dom senaste träningarna har lyckats bli avhängd och blivit snabbast i andragruppen. Så hade jag inför dagen, i lite hemlighet (överraskningsmomentet skall aldrig underskattas), skaffat mig en plastcykel som inte hade 105-utrustning. Dessutom limmade jag Dugastdäcken på ett par lätta plasthjul igår också.
Tanken var att inte komma i mål 30-60s efter Jens eller Darvell. Jag kunde ta stryk av dom, men då skulle det vara knappt.
Cykeln kom någon gång efter kl.15 idag. Och 16 skulle jag vara på Lugnet. Det var lite småfix på hojen innan jag stressad kunde ge mig iväg.
En detalj som sadelhöjd justerades på Lugnet.

En rätt färsk bild, ett par timmar gammal. Max.


Det var, givetvis, någon liten ändring på banan sedan senast. Det blir snabbare och kommer vara ännu snabbare ju närmre tävlingen vi kommer.
Det som drar ner farten rätt mycket nu, är dom två 180-graderskurvorna och en 90-kurva i sand.

Nåväl, i första heatet satte Darvell av i full galopp och Westergren travade med.
Jag insåg att det gällde att hänga på. Ganska snart så splittrades fältet upp då vissa överskred sin syratålighet ganska mycket skulle jag tro.
Jag tappade lite här och tappade lite där, men kom alltid i kapp. Seg, men inte snabb.
På slutet av sista varvet är vi fortfarande en tättrio då Westergren laddar lite för mycket i en 180-böj på gräs och vrider däcket på två ställen. Jag och Darvell straffade vidare samtidigt som Westergren lite snabbt vred tillbaka däcket och anslöt väldig snabbt genom att skippa en bit av banan.
Westergren fick en liten lucka i slutskedet och Darvell var precis före mig i mål.
Planenligt var jag alltså med. Även om jag knappast vann.

Hade inte rätta kurvtekniken och kände mig som en nybörjare, tänk vad olika cyklar och däck kan vara..
Sänkte styret 5 mm inför andra heatet, och sedan gick det bättre.
Om det var för att jag sänkte styret eller lärde mig cykla vet jag inte.

Om jag lekte gummisnodd bakom Darvell/Westergren i första så var jag mer offensiv i andra heatet. Satte in första attacken och fick lite oväntat, och onödigt en lucka ensam.
Efter några hundra meter stötte Westergren iväg från kvartetten som jagade mig. Darvell satt bakom några andra och var tydligen nöjd så.
Westergren och jag höll ihop större delen av heatet även om jag hade en liten lucka som jag fick innan vi gick ut på tredje och sista varvet.
Han kom dock ikapp mig och kunde till slut vinna, inte med många sekunder.
Men han vann.

Jag ville gärna köra ett tredje heat. Har inte kännt att jag blivit så där aptrött att jag bara vill lägga mig ner och kippa efter andan på träningstävlingarna. Kanske är det för att jag bara segåkt också. Men idag ville jag bli ruskigt trött och ett tredje heat skulle kanske göra susen.
Westergren var med på noterna, men vi kortade ner till två varv för att hinna hem i tid...
Janne J och Peter Almlöf startade med oss men Mr.W och jag bildade snabbt en duo igen.
Denna gång avslutades loppet med en tät spurtstrid, jag hade ledningen genom sista kurvan men var lite orutinerad och fjanten kom med en väldans fart på slutet.
Målgången var under portalen på skidstadion
Jag ledde nog in under portalen, men var tvåa ut. Så det var ingen som kunde säga vem som vann.

Efteråt visade Darvell sin idé på ändrad bansträckning. Den var ju bra.


Nåväl, som ni kanske märker så hade jag kul idag.
Nu ska jag fika och kanske sova några timmar i natt...

2 kommentarer:

  1. I kanttrådsklassen såg segersiffrorna ut så här (visst var jag snabbast på kanttråd?):

    Heat 1:
    23.13

    heat 2:
    22.59

    Nästa gång ska jag också ha tub.

    SvaraRadera
  2. Givetvis var det avhängda solokörningstider...

    SvaraRadera